Studiu: nu e niciodată târziu să te apuci de exerciţii fizice și să îţi construiești masă musculară

312

Persoanele în vârstă care nu au făcut niciodată exerciţii fizice în mod regulat au aceeași capacitate de a-și construi masă musculară ca și sportivii de vârstă similară, potrivit unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Birmingham, publicat recent în revista Frontiers in Physiology.

În cadrul studiului, cercetătorii au comparat două grupuri de bărbaţi de 70 și 80 de ani, primul format din sportivi care s-au antrenat de-a lungul vieţii și care concurează încă la un nivel de vârf în sporturile practicate, iar al doilea compus din persoane sănătoase de vârstă similară care nu au participat niciodată la programe de exerciţii structurate. Cercetătorii se așteptau ca sportivii să aibă o capacitate mai mare de a construi mușchi, însă rezultatele au fost surprinzătoare.

Participanţii din ambele grupuri au luat parte la un singur antrenament, care a constat în ridicarea unor greutăţi, iar cercetătorii au luat biopsii musculare cu 48 de ore înainte de antrenament și după acesta, constatând că ambele grupuri aveau o capacitate egală de a construi mușchi ca răspuns la exerciţiu.

„Studiul nostru arată în mod clar că nu contează dacă nu aţi fost obișnuit cu antrenamentul de-a lungul vieţii și că puteţi beneficia totuși de exerciţii fizice ori de câte ori le faceţi. Evident, un angajament pe termen lung, care implică exerciţii fizice regulate, reprezintă cea mai bună abordare pentru a avea o sănătate generală mai bună, dar chiar și începând mai târziu în viaţă se poate întârzia fragilitatea legată de vârstă și slăbiciunea musculară”, afirmă dr. Leigh Breen, coordonatorul studiului.

Breen crede că recomandările de sănătate publică legate de antrenamentul fizic al vârstnicilor sunt prea vagi și că oamenii ar trebui informaţi că pot obţine o rezistenţă musculară mai bună și în afara sălii de gimnastică, prin activităţi obișnuite, precum grădinăritul sau mersul pe jos, câtă vreme acestea devin parte a unui stil de viaţă.

Rezultatele participanţilor la studiu se explică prin faptul că organismul reacţionează la orice vârstă la stresul fizic, explică antrenorul Jason Karp. „Procesul de formare a mușchilor începe atunci când solicitaţi mușchii să facă ceva dificil și necunoscut, indiferent dacă este vorba de ridicarea de greutăţi, executarea unor flotări sau de un sprint pe banda de alergare”, spune Karp. Sfatul său este ca persoanele care vor să exerseze să înceapă de acolo de unde sunt, progresând lent, dar continuu, stresând mușchii de fiecare dată mai mult, pe parcursul mai multor luni.

„Nu trebuie să mergi la sală sau să faci ședinţe de câte o oră. Și minutele contează. Studiile au arătat că trei antrenamente de 10 minute de exerciţiu au aceleași avantaje ca și o sesiune continuă de 30 de minute”, susţine nutriţionistul sportiv Tom Holland.

Nu e niciodată prea târziu ca să începi, spune și Joe Masiello, cofondator al Focus Personal Training Institute, din New York, subliniind că persoanele care încep să facă exerciţii fizice mai târziu în viaţă abia dacă pot crede cât de mult se schimbă modul în care arată și se simt. Acestea pot constata că au dispărut chiar și unele din durerile cronice pe care le aveau, pentru că, așa cum conchide Masiello, „exerciţiul este medicament”.