Studiu: De ce tânjim după noul iPad

30

Noul iPad a fost prezentat miercuri, de către Tim Cook, CEO-ul Apple. Cu puţine excepţii a fost tot ce fanii credeau că va fi. Te-ai extaziat și tu pentru ecranul Retina Display cu o rezoluţie de 2048 pe 1536 de pixeli, pentru procesorul cu două nuclee şi un GPU cu patru nuclee sau pentru camera de 5 megapixeli? Ți-ai strâns bani să îl cumperi, deși ai un iPad2? Susan Krauss Whitbourne, profesor de psihologie la Universitatea Amherst din Massachusetts și autoarea cărţii „The Search for Fulfillment" te avertizează că ai putea fi un neofil.

De ce tânjim după noul iPad?

Noul iPad a fost prezentat, miercuri, de către Tim Cook, CEO-ul Apple. Cu puţine excepţii a fost tot ce fanii credeau că va fi. Te-ai extaziat și tu pentru ecranul Retina Display cu o rezoluţie de 2048 pe 1536 de pixeli, pentru procesorul cu două nuclee şi un GPU cu patru nuclee sau pentru camera de 5 megapixeli? Ţi-ai strâns bani să îl cumperi deși ai un iPad2? Susan Krauss Whitbourne, profesor de psihologie la Universitatea Amherst din Massachusetts și autoarea cărţii „The Search for Fulfillment" te avertizează că ai putea fi un neofil.

Tendinţa, dorinţa pentru tot ceea ce este nou, pentru schimbare, a fost identificată pentru prima dată de psihiatrul Robert Cloninger și denumită „neofilie".

Curiozitatea există în fiecare dintre noi, dar într-un grad diferit și este o orientare emoţională automată. Însă oamenii cu un grad ridicat de afinitate spre tot ce e nou se lasă atrași în situaţii și experienţe necunoscute, luând deseori decizii impulsive. Sunt dezorganizaţi și orientaţi spre căutarea și obţinerea de recompense. Așa îi caracterizează Whitbourne pe noefili, pentru Time.

La modul general, noefilii sunt printre cei constrânși să fie mereu atenţi la ce apare nou pe piaţa gadgeturilor, la progeresele tehnologice și sunt primii care stau la coadă să le cumpere. Sentimentul pe care îl obţin după ce se află în posesia ultimei jucării la modă este similară cu plăcarea care apare în partea din creier responsabilă de recompense, atunci când este satisfăcută o adicţie.

Mai mult decât atât, „gadgeturile tehnologice sunt în mod particular atrăgătoare pentru că au în sine componente care dau dependenţă, după cum poate să confirme orice jucător înrăit de Angry Birds", mai spune Whitbourne. Din păcate plăcerea dispare pe măsură ce creierul se adaptează și deja cere următoarea recompensă.

„Aceste persoane se plictisesc foarte ușor. Acum, iPad2, odată cel mai bun prieten, nu mai este atractiv și este perceput ca fiind nefolositor. Deja au încercat să se îndepărteze de el de parcă ar fi o cunoștinţă enervantă de pe Facebook. În curând vor simţi același lucru și despre a treia generaţie iPad", completează Whitbourne pentru Time.

Dacă și tu ești un adevărat neofil tehnologic riști să te îţi creezi singur circumstanţe inconfortabile și nefericite. În timp vei ajunge să sacrifici o mulţime de bani, timp și energie pentru a-ţi potoli setea de nou. Dar și mai important este că vei eșua să trăiești în prezent, pentru că orice moment actual, pentru tine va fi deja banal.

Ești dependent de nou? Vezi mai jos ce descrieri ţi se potrivesc.

Pentru a determina adevărata dimensiune a curiozităţii tale pentru tot ce e nou, ar trebui să răspunzi unui chestionar numit „Temperament and Character Inventory". Dr. Whitbourne a făcut un rezumat al fiecărei dimensiuni din chestionar, pentru Psychology Today, după care poţi să îţi dai seama cam pe unde ești. Descrierile arată situaţiile care au înregistrat scorurile maxime și minime:

1.Excitabilitate exploratoare

Scor maxim: Ești întotdeauna gata să explorezi situaţii noi, și de fapt asta îţi dă o satisfacţie foarte mare.

Scor minim: Preferi să rămâi la ce ai încercat deja, chiar dacă asta înseamnă să pierzi niște oportunităţi.

2. Impulsivitate

Scor maxim: Iei decizii repede fără să iei în considerare toate consecinţele.

Scor minim: Înainte să iei o decizie, te gândești la avantaje și dezavantaje.

3. Extravaganţă

Scor maxim: Ești gata să cheltui orice sumă de bani pentru a obţine satisfacţia pe care ţi-o dorești.

Scor minim: Ești rezervat și nu prea ai tendinţa să arunci cu banii.

4.Spontaneitate:

Scor maxim: Ești spontan și nu îţi place să fii constrâns de reguli.

Scor minim: Îţi place să faci lucrurile după o anumită rutină.

După cum se vede, neofilia are părţile ei bune și părţile ei rele. Explorarea situaţiilor noi este un plus, pentru că arată că nu ești învechit, ci deschis către nou. Impulsivitatea nu este însă o calitate de dorit pentru că te împinge să iei decizii pe care s-ar putea să le regreţi. Extravaganţa de asemenea te poate împinge să devii dependent de centrul plăcerii din creier și să cheltui o muţime de bani ca să îl satisfaci. Spontaneitatea are și ea părţile ei negative, mai ales dacă lucrezi într-un mediu în care trebuie să respecţi niște reguli stricte.

„În căutarea noului, avantajele de a fi capabil să mergi la pas cu schimbările vieţii sunt contrabalansate de dezavantajele de a fi vulnerabil la adicţii. Există multe studii care arată că neofilii sunt mai predispuși să dezvolte dependenţe precum fumatul, alcoolismul sau dependenţa de droguri", spune Whitbourne pentru Psychology Today.

Atunci când neofilia ajunge să îţi controleze viaţa trebuie să preiei controlul înapoi. O strategie pe care o recomdandă Whitbourne este să te desparţi pentru o săptămână de cea mai nouă achiziţie pe care ai făcut-o. Pe măsură ce trece timpul o să ţi se facă dor de ea și nu o să mai simţi nevoia puternică de a o înlocui.

Altă alternativă pe care o recomdandă Whitbourne este să dai fâu liber fanteziilor neofile, dar într-un mod sigur pentru tine. Lasă acasă banii și cărţile de credit și du-te la magazinul de electronice ca să te joci acolo cu gadgetul preferat, după care pleacă, fără să cumperi nimic. Asta îi va spune creierului tău să ia o pauză bine meritată.