Trecutul, prezentul, viitorul și legătura lor cu fericirea

482

Când vine vorba de psihoterapie, mulţi oameni își imaginează o canapea pe care clientul se așază pentru a-și răscoli cele mai urâte amintiri din trecut. Wall Street Journal raportează însă despre o metodă diferită de abordare, una care se concentrează pe prezent și viitor pentru a-i ajuta pe oameni să fie mai fericiţi, mai sănătoși și să aibă relaţii mai bune.

Metoda se numește Terapia Perspectivei Timpului (Time Perspective Therapy) și implică, în primă fază, încadrarea persoanei într-una dintre cele 6 moduri de a privi viaţa:

–  retrospectiv-pozitiv (iubește trecutul)-  retrospectiv-negativ (are multe regrete și amintiri urâte sau exagerează lucrurile rele din trecut)-  hedonist-prezent (se bucură de prezent și îi place să se recompenseze)-  fatalist-prezent (simte că evenimentele sunt în afara controlului lui și atunci de ce să se mai străduiască?)-  orientat pe obiective de viitor (plănuiește și evaluează costurile+beneficiile fiecărei decizii)-  transcendental (trăiește bine fiindcă are credinţa unui rai după moarte).

Cel mai bun profil pe care îl poate avea cineva, spune Philip Zimbardo, psiholog și profesor emerit la Universitatea Stanford, este un amestec de retrospectiv-pozitiv (în nivel ridicat), o orientare moderată pe obiectivele din viitor și un nivel moderat de hedonism selectat în prezent. Altfel spus, să își iubească trecutul, să muncească pentru viitor (dar nu cât să ajungă workoholic) și să aleagă când anume să caute plăcerea în prezent.

Cum se poate lucra în vederea acestui profil ideal? Dr. Zimbardo spune că ajută să te concentrezi pe lucrurile pozitive din trecut (să îţi faci albume foto frumoase, să scrii scrisori de recunoștinţă către oameni care te-au inspirat). La fel, îţi poţi crește nivelul de plăcere a vieţii în prezent făcând ceva care să îţi echilibreze dispoziţia (sport, o plimbare în natură, vizitând un prieten). Pentru a diminua perspectiva fatalistă, poţi să te implici într-un nou hobby, care să îţi permită să te vezi evoluând. Iar făcând lucrul acesta împreună cu un partener vei putea fi și mai puţin izolat, iar persoana cealaltă îţi va putea da feed-back pozitiv.