„Părinţii mei sunt ipocriţi”

217

De asta se plâng tinerii atunci când li se interzice să vină cu telefonul mobil la masă, dar părinţii lor își verifică e-mailurile pe iPad la felul doi. Părinţii se feresc să își lase copiii în faţa lumii digitale, dar ei fără să vrea devin ipocriţi, care aplică standarde duble.

Ruth Davis Konigsberg povestește pentru Time cum a descoperit că este un astfel de părinte. Într-o zi,  imaginea de fundal a telefonului era schimbată cu o imagine pe care o îndrăgea fetiţa ei de patru ani. Dar de unde să fi știut ea să umble cu telefonul? Ruth era tipul de mamă care nu și-a lăsat copiii să se apropie de un Game Boy, sau Wii, iar televizorul era închis în timpul săptămânii. Colegii fiului ei, de 8 ani, nici nu vor să vină să se joace la el acasă, pentru că nu sunt electronice în jur. Și cu toate astea, Ruth a descoperit că copiii ei erau „nativi digitali”, fluenţi în „limba tehnologiei” de la cele mai mici vârste. Această limbă trebuiau să o înveţe de la cineva. Stând și gândindu-se care este factorul de influenţă, Ruth și-a dat seama că ea însăși i-a învăţat. Ea, care a cumpărat cărţi pentru copii de citit pe iPad și Kindle, ea care și-a lăsat băiatul să își verifice rezultatele la matematică pe calculatorul ei, ea care deţine 2 telefoane, unul de serviciu și unul personal, 2 laptopuri, unul de serviciu și unul personal, un iPad și un iPod. „Eu le interziceam să folosească electronicele, dar eu mă scăldam în ele”, scrie Ruth. Era inevitabil ca copiii ei să îi imite comportamentul.

„Ideea că copiii supra-utilizează tehonologia, în timp ce părinţii se chinuie să pună frâne nu se aplică și în cazul copiilor mici”, explică Vicky Rideout, care a realizat un studiu naţional în America pentru Universitatea Northwestern. Ea a găsit că aproximativ 40% dintre părinţi creează un mediu centrat pe tehnologie, petrecând 11 ore pe zi în faţa diverselor ecrane. Un grup mai mare, de 45%, sunt părinţi moderaţi, cu aproape 5 ore alocate acestor medii de comunicare și doar 16% dintre părinţi cad în categoria „light”. Spre deosebire de generaţiile precedente, faptul că trăim într-o eră digitală, în care și la locul de muncă folosim tehnologia, face imposibilă închiderea telefoanelor mobile când părinţii ajung acasă. Cu toate astea, ei aplică standarde duble, de tipul „fă ce spun eu, nu ce fac eu”, care arată copiilor că părinţii abuzează de puterea pe care o au, lucru care le subminează autoritatea și le transmite copiilor mesajul că de fapt nu trebuie să se conformeze regulilor.

O altă metodă prin care părinţii greșesc, deși poate nu își dau seama, este să le dea copiilor vechile lor aparate atunci când ei își cumpără unele noi. Astfel investiţiile nu se pierd și conflictele se aplanează, fiecare având libertatea și timpul de a-și urmări propriile interese. Urmările unor astfel de obiceiuri sunt însă catastrofale. Anul trecut, la conferinţa anuală din Glasgow a Royal College of Paediatrics and Child Health’s, medicii au avertizat că numărul în creştere de tineri dependenţi de tehnologie ar putea forma o generaţie cu prejudicii mari asupra organismului, precum şi asupra creierului.

Citiţi și Cât de aproape sunt copiii din generaţia următoare de „demenţă digitală”?

Oamenii de ştiinţă susţin că folosirea excesivă a dispozitivelor tehnologice poate produce o deteriorare a abilităţilor cognitive frecvent întâlnită la pacienţii care au suferit traumatisme craniene sau boli psihice. „Supra-utilizarea smartphone-urilor şi a consolelor de jocuri împiedică dezvoltarea echilibrată a creierului”, a declarat dr. Byun Gi-won, de la Centrul pentru Echilibrul Creierului din Seul, pentru publicaţia JoongAng Daily. Astfel, cei care folosesc în exces aceste dispozitive riscă să îşi dezvolte mai mult partea stângă a creierului, în timp ce partea dreaptă, asociată cu abilitatea de concentrare, rămâne neexploatată, a explicat expertul. O subdezvoltare a părţii drepte a creierului poate conduce la apariţia problemelor de memorie şi atenţie.