Înţelegând drama femeilor violate din India

919

Parcă nu trec mai mult de câteva săptămâni și iar apare în presa internaţională o știre despre o femeie care a fost violată în India (și nu putem decât să ne întrebăm câte cazuri mai sunt în acest răstimp, care nu ajung în presă). Însă în știrea din această săptămână, nu doar actul în sine ne îngrozește, ci răspunsul la veșnica întrebare „de ce?".

O tânără de 20 de ani se recuperează în acest moment într-un spital din Bengalul de Vest, după ce a fost violată de atâţia bărbaţi încât a pierdut șirul. Poliţia a arestat 13 la număr. Dar spre deosebire de majoritatea cazurilor, în care actul este pus pe seama bestialităţii umane, în lipsa oricărei alte posibile explicaţii, de data aceasta chiar există un motiv, iar asta ne îngrijorează și mai mult, în mod paradoxal.

Un motiv, printre multe altele

De la moartea studentei la medicină Jyoti Singh, în decembrie 2012, după ce a fost violată într-un microbuz din New Dehli, protestele de stradă pentru pedepsirea vinovaţilor s-au transformat într-o adevărată mișcare pentru egalitatea de gen, pentru drepturile femeilor. Cu toate astea, violurile în grup au continuat nestingherite, o fetiţă de 12 ani pierzându-și viaţa în urma unui atac din octombrie 2013, și doar în urmă cu câteva zile o angajată la un centru de fitness fiind violată tot într-un automobil, în centrul orașului Kolkata.

Dacă stăm în faţa calculatoarelor sau a televizoarelor și nu înţelegem cum se poate întâmpla așa ceva în continuare, incidentul din această săptămână oferă un motiv grăitor. Tânăra de 20 de ani a fost violată la comanda șefului comunităţii locale, ca pedeapsă pentru că se îndrăgostise de un bărbat din altă comunitate, scrie Time. Fata ar fi putut să scape de pedeapsă dacă familia ei și-ar fi permis să plătească amenda de 400 de dolari, o imposibilitate financiară pentru cei mai mulţi din India rurală.

Decizia a fost luată în cadrul unui consiliu ad-hoc, format din bătrânii satului. Aceste consilii nu sunt legale în India, dar sunt respectate la sat, unde sunt văzute ca voinţa comunităţii locale. Asemenea consilii decid asupra normelor sociale și le pot dicta femeilor cum să își ducă viaţa, de la cum să se îmbrace și până la persoana cu care trebuie să se căsătorească. Cei care nu respectă hotărârile consiliului sunt ostracizaţi și nu se pot integra nici în alte comunităţi.

Acum patru ani, o altă decizie a unui asemenea consiliu a ajuns în presa internaţională, după ce o femeie a fost obligată să umble dezbrăcată prin patru sate, pentru că se îndrăgostise de un bărbat din altă castă, scrie Reuters.

O istorie de probleme

Există trei factori, legaţi până la rădăcină, în relaţii de simbioză, care pot să explice cum se ajunge la asemenea fapte: societatea de tip patriarhal, religia și educaţia.

Patriarhatul este un sistem în care puterile sunt ierarhizate și inegale și în care bărbaţii controlează producţia, reproducerea, mobilitatea și sexualitatea femeilor. Sistemul indian este deosebit de complex, cu foarte multe variaţii religioase și regionale. Cu toate astea, controlul asupra sexualităţii femeii și abilităţii sale de reproducere se păstrează în toate variantele, în special în zona rurală.

Surajita Ray, de la Departamentul de Știinţe Politice de la Universitatea din Dehli, susţine că ideologia patriarhală este reflectată în instituţiile de educaţie, iar mass-media consolidează dominaţia masculină. Conform legilor lui Manu, care spun că femeia este trădătoare prin natura ei, rezultă că aceasta trebuie să depindă de bărbat. Soţul trebuie să fie constant venerat precum un zeu, un stăpân, iar femeia este datoare să i se supună și nu ar trebui să capete niciodată independenţă.

Politica în India

Pe măsură ce India se transformă dintr-o ţară preponderent rurală și săracă într-una urbană, modernă și cu un nivel de trai mai ridicat, din ce în ce mai multe femei vor avea acces la studii, locuri de muncă bine plătite și vor putea decide singure unde să trăiască și cu cine să se căsătorească. Tinerii indieni care înţeleg și îmbrăţișează modernitatea cer ca politicienii să se ocupe de lucrurile care contează pentru ei, cer ca violul să fie luat în serios și să fie introduse legi care să apere cu adevărat femeile.

Însă cei care se află acum la putere au construit un sistem de guvernare doar în aparenţă democratic și un sistem judecătoresc care servește bine interesele infractorilor aflaţi la putere. La alegerile parlamentare din 2009, partidele politice au adus în lupta electorală 6 candidaţi acuzaţi de viol, în timp ce alţi 34 erau în procese pentru abuzuri împotriva femeilor. În total, 42 de membri ai parlamentului aveau, la momentul alegerilor, condamnări de viol sau erau acuzaţi de infracţiuni colaterale. Conform Asociaţiei pentru Reforme Democratice, India are 300 de astfel de politicieni la putere. Nu e de mirare atunci că multe ofense împotriva femeilor, sunt încadrate de poliţie la categorii puţin grave, sau trecute complet cu vederea.