Cu toţii am trecut prin situaţii dificile, iar rememorarea acelor momente are un impact negativ asupra stării noastre emoţionale și psihice. Însă experţii de la Institutul Beckman au descoperit o modalitate eficientă prin care putem micșora efectul nociv al acestor amintiri dureroase.

„Am descoperit că, în loc să ne gândim la emoţiile trăite în timpul unei amintiri negative, îndepărtarea de emoţiile cumplite și concentrarea asupra contextului, precum un prieten care ne-a fost alături, cum era vremea sau oricare alt element nonemoţional care făcea parte din amintire, ne va distrage atenţia fără efort de la emoţiile nedorite asociate amintirii”, a declarat coordonatorul studiului, prof. de psihologie Florin Dolcos, de la Grupul de Neuroștiinţe Cognitive.

În prima etapă a experimentului, mai mulţi voluntari au fost rugaţi să rememoreze câteva episoade fericite și nefericite pe care le-au trăit. Peste câteva săptămâni, în următoarea etapă, experţii au folosit anumite indicii pentru a retrezi amintirile pe care participanţii le-au împărtășit anterior. În tot acest timp, creierul fiecărui voluntar a fost scanat cu ajutorul tehnologiei de imagistică prin rezonanţă magnetică (IRM).

De asemenea, tot în a doua etapă, cercetătorii le-au oferit participanţilor câteva îndrumări legate de rememorarea episoadelor. Astfel, înainte de a le fi oferit indiciul care declanșa o amintire, voluntarii au fost rugaţi să se concentreze fie asupra emoţiei pe care au simţit-o în acele momente, fie asupra contextului.

„Un lucru pe care l-am descoperit a fost că, atunci când participanţii s-au concentrat asupra contextului evenimentului, regiunile creierului implicate în procesarea emoţiilor de bază funcţionau împreună cu regiunile de controlare a emoţiilor, pentru ca, în cele din urmă, să reducă impactul emoţional al acestor amintiri”, explică autoarea principală a studiului, Ekaterina Denkova.

De altfel experţii sugerează că această strategie, care presupune detașarea de emoţiile resimţite în momentele neplăcute rememorate și concentrarea asupra elementelor contextuale ale amintirii, este o alternativă mai eficientă decât alte metode folosite în acest sens, precum suprimarea sau reevaluarea.

De exemplu, metoda suprimării amintirilor poate avea consecinţe negative pe termen lung, cauzând depresie și chiar anxietate, a explicat coautoarea studiului, Sanda Dolcos. De asemenea, reevaluarea, sau „privirea către situaţie într-un mod diferit pentru a vedea partea plină a paharului, poate fi epuizantă din punct de vedere cognitiv”, susţine experta.

Într-un articol pentru Psycholog Today, dr. psihiatru Mark Banschick oferea alte câteva modalităţi de a trece mai ușor peste amintirile unor momente traumatizante din trecut. Expertul punctează importanţa descoperirii elementelor care declanșează rememorarea momentului nefericit. De asemenea, el subliniază faptul că „răspunsul la elementul declanșator recreează trecutul”. Rememorarea unei situaţii neplăcute ne poate determina să acţionăm în prezent așa cum am făcut-o în acele momentele neplăcute trăite anterior, lucru care poate avea efecte negative asupra noastră. Atunci când aceste episoade negative rememorate capătă proporţii îngrijorătoare, tratamentele specializate te pot ajuta atât să descoperi trauma care te afectează mintal, cât și să devii conștient de puteri pe care nu știai că le deţii. Nu în ultimul rând, dr. Banschick subliniază puterea spiritualităţii în astfel de momente: „Nimeni nu îţi poate spune cum să fii spiritual, dar, pentru mulţi, o formă de credinţă poate detoxifia cu adevărat.”