Criza economică ne face mai pesimişti şi mai puţin generoşi

97

Un sondaj de opinie realizat în luna aprilie a acestui an de Barna a relevat că procentul americanilor care au ales să reducă donaţiile către organizaţiile non-guvernamentale şi non profit (inclusiv biserici) a crescut considerabil de la începutul crizei, în 2008.

Astfel, dacă în noiembrie 2008, 31% dintre americani afirmau că au redus donaţiile spre ONG-uri, astăzi procentul a crescut la 41%. De asemenea, procentul celor care au ales să nu mai sponsorizeze instituţii religioase (excluzând bisericile) a crescut cu 14 procente, ajungând la 34%, iar numărul celor  care nu mai fac donaţii bisericilor aproape s-a triplat, de la 4% la 11 %.

În ceea ce primeşte situaţia economică, jumătate dintre adulţi cred că mai este nevoie de 3 ani pentru ca economia să-şi revină şi 34% declară că au fost afectaţi „în mare măsură" de criza economică. Generaţia cea mai afectată de criza economică este grupa de vârstă 47-65 de ani, cei care constituie cea mai mare parte a donatorilor pentru ONG-uri şi biserici.

În ceea ce priveşte apartenenţa denominaţională a donatorilor, protestanţii practicanţi au fost categoria care a continuat să facă donaţii către biserici şi organizaţiile religioase, cu un procent de doar 6% dintre credincioşi care au micşorat contribuţiile. Dintre denominaţiunile tradiţionale, catolicii practicanţi au redus sponsorizările pentru biserici şi organizaţii religioase doar în procent de 4%.

Totodată, catolicii sunt şi mai optimişti decât protestanţii în ceea ce priveşte revenirea economică. Doar 44% dintre catolici cred că economia nu-şi va reveni sau îşi va reveni peste 3 ani, spre deosebire de protestanţi, care sunt de acord cu afirmaţia în procent de 49%.

Sondajul a chestionat un eşantion reprezentativ de 1.056 de adulţi din Statele Unite ale Americii, în perioada 13-18 aprilie 2012. Americanii care s-au declarat creştini practicanţi sunt cei care participă la un serviciu religios cel puţin o dată pe lună şi care afirmă că religia ocupă un loc important în viaţa lor.