Creierul uman devine transparent

Oamenii de ştiinţă au descoperit o metodă prin care pot face creierul uman transparent, oferind posibilitatea unei vederi tridimensionale necesară pentru a analiza mai bine conexiunile sale.

Prin această metodă, creierele cadavrelor devin transparente, ceea ce le va oferi cercetătorilor posibilitatea de a studia mai bine afecţiuni precum schizofrenia, Alzheimer, sindromul Down şi autism.

„Este probabil una dintre cele mai importante reuşite ale ultimelor decenii în ceea ce priveşte neuroanatomia", declara Thomas Insel, directorul US National Institute of Mental Health. Până acum, oamenii de ştiinţă se foloseau de imagini microscopice pentru a studia conexiunile celulelor nervoase printr-un proces laborios şi predispus la greşeli. Acum, vor putea studia creierul în mod repetat, fără a distruge mostrele, iar rezultatele vor presupune cunoaşterea unor cantităţi uriaşe de date despre creier, informează descopera.ro.

Acest sistem a fost realizat de ingineri, specialişti în neuroştiinţe, psihiatri şi experţi în computere de la Universitatea Standford. După şase ani de cercetări, au reuşit să înlocuiască structura de lipide a creierului, care blochează lumina, cu o tehnică care foloseşte ingrediente precum acrilamidă, bisacrilamidă şi formaldehidă, pentru a face acele zone transparente. Metoda se numeşte CLARITY (sau, pe numele său întreg, Clear Lipid-exchanged Anatomically RigidImaging/immunostaining-compatible Tissue hYdrogel) şi a fost deja probată cu succes. Datorită sistemului CLARITY, oamenii de ştiinţă de la Standford au putut analiza creierul fără să-l taie, în mod repetat şi la o rezoluţie înaltă. Acest sistem promite mari descoperiri şi transformări în numeroase domenii.