Cum „vorbește” creierul mai multe limbi străine

2727

Se pare că mintea unui poliglot este cu totul aparte, iar cercetătorii încep să studieze în amănunt cum învăţarea celei de-a doua limbi influenţează procesul de învăţare, comportamentul și chiar structura creierului.

La o conferinţă organizată de Lycée Français de New York, unde studenţii învaţă materiile și în engleză, și în franceză, mai mulţi experţi în lingvistică au dezbătut descoperirile pe care oamenii de știinţă le-au făcut deocamdată în acest domeniu.

Atunci când ne naștem, creierul este pregătit să asimileze oricare dintre miile de sisteme lingvistice din lume, depinzând de locul în care ne naștem. „Înainte de 9 luni, un bebeluș produce un sunet care este alăcuit din sute de foneme din sute de limbi. Părinţii reacţionează la ce foneme recunosc din limba natală și ghidează bebelușul spre folosirea celor selectate”, explică Elisabeth Cros, logoped la Ecole Internationale de New York.

Adăugarea unei alte limbi pe „listă” dublează volumul de muncă depus de creier, dar este un efort de care bebelușul nu este conștient. Se pare că studenţii care stăpânesc mai multe limbi se descurcă mai bine în școală decât colegii lor. S-a observat că aceștia se descurcă mult mai ușor la îndeplinirea sarcinilor ce se bazează pe interpretarea reprezentărilor simbolice precum muzica și matematica.

Nu toate studiile au înregistrat beneficii pentru persoanele care stăpânesc două limbi. Psihologii de la Universitatea Concordia din Montreal au studiat 168 de copii, cu vârste de 1 și 2 ani, crescuţi de către părinţi vorbitori de două limbi. Cercetătorii au observat că cei din grupa mică de vârstă reușesc să înţeleagă mai puţine cuvinte comparativ cu copii de aceeași vârstă care învăţau doar o limbă. Grupul mai mare de vârstă a înregistrat o listă mai scurtă de cuvinte pe care le puteau pronunţa membrii lui faţă de cei care învăţau o singură limbă, scrie Time.

Foto: wikimedia