Cât te costă serviciile online gratuite

128

E-mailul sau reţelele sociale sunt doar câteva dintre serviciile online pe care le folosim zi de zi. Nu numai că ne sunt extrem de utile și accesibile, dar nici nu ne costă. Asta nu înseamnă însă că sunt gratuite, ci doar că „moneda de schimb" este diferită faţă de cea cu care ne-am obișnuit.

„Nimic în viaţă nu e gratis, drept rezultat e important ca oamenii să înţeleagă ce valoare oferă unui serviciu gratuit de orice fel”, susţine Benham Dayanim, partener la firma de avocatură Paul Hastings LLP, citat de CNN.

În cazul serviciului de e-mail oferit de Google, Gmail, am putea spune că utilizatorul plătește cu propria intimitate pentru contul său gratuit, deoarece serviciul îi scanează automat mesajele. Reprezentanţii companiei susţin însă că operaţiunea este realizată exclusiv de computere care caută anumite cuvinte-cheie, nu de angajaţi. Aceste cuvinte-cheie sunt, mai departe, utilizate în scopuri publicitare.

„Premisa de bază a Gmail este că îţi vom da un serviciu de e-mail robust și, în schimb, vrem să afișăm anunţuri publicitare alături de e-mailul nostru și îţi scanăm e-mailul pentru a decide ce anunţuri publicitare sunt cele mai relevante”, explică prof. Eric Goldman, de la Facultatea de Drept a Universităţii Santa Clara, citează CNN.

În ceea ce privește serviciul de scanare automată a mesajelor, folosit de Google, compania sugerează că folosirea acestui mecanism este necesară pentru protejarea siguranţei utilizatorului. Mai exact, astfel pot fi identificate emailurile care conţin spam sau software-uri malware care pot compromite contul și chiar calculatorul utilizatorului.

Însă Google nu înseamnă numai e-mail. Compania a creat o serie largă de servicii. Toate sunt, de asemenea, gratuite: Google Maps, Google+, Google Drive, motorul de căutare. Pe baza informaţiilor colectate de toate aceste instrumente, gigantul IT poate ușor să realizeze câte un profil complex legat de fiecare dintre utilizatorii săi.

Multe alte companii IT colectează date despre utilizatorii lor prin intermediul serviciilor pe care le oferă. Situaţia a creat anterior valuri de tensiuni, după ce au ieșit la suprafaţă informaţii potrivit cărora unele companii, precum Facebook, Google, Microsoft sau Yahoo onorează cererile de cooperare primite de la Agenţia Naţională de Securitate (NSA) din SUA. Recent, giganţii din industrie au primit însă acordul de a a dezvălui o parte din aceste cereri iniţiate de agenţia americană de supraveghere.

Nu toţi sunt speriaţi de faptul că intimitatea le este invadată de companiile IT. Referindu-se la noile tehnologii care ne cunosc „ca-n palmă” , Om Malik, fondatorul site-ului de știri din domeniul tehnologiei Gigaom, afirma: „S-ar putea să fiu mofturos în a oferi oricărei companii acces la informaţiile private. Dar comoditatea depășește mofturile (și anxiozitatea). S-ar putea să fii nevoit să faci și tu acest schimb”, scria Malik pentru Fast Company. El a explicat că, de exemplu, aplicaţia Google Now îţi scanează e-mailul, calendarul, istoricul căutărilor și alte date personale. La final însă, aplicaţia poate anticipa nevoile utilizatorului. Astfel, „dacă urmează să călătorești cu avionul, adună actualizările statusurilor zborului, pentru a vedea dacă există întârzieri”.

Foto: stockvault.net