Cine sunt cei care folosesc Internetul în scopuri religioase?

38

Când vine vorba despre îmbinarea religiei cu tehnologia, părerile sunt împărţite. Unii spun că relaţia dintre cele două este predominant pozitivă. Alţii spun, din contră, că ar trebui să fim precauţi. Însă până ca balanţa opiniilor să se încline în favoarea uneia dintre tabere, statisticile se grăbesc să arate că o proporţie semnificativă de utilizatori Internet intră pe web pentru scopuri religioase.

Când vine vorba de îmbinarea religiei cu tehnologia, părerile sunt împărţite. Unii spun că relaţia dintre cele două este predominant pozitivă. Alţii spun, din contră, că ar trebui să fim precauţi. Însă până ca balanţa opiniilor să se încline în favoarea uneia dintre tabere, statisticile se grăbesc să arate că o proporţie semnificativă de utilizatori Internet intră pe web pentru scopuri religioase.

Aproape jumătate (44%) dintre americanii adulţi care accesează Internetul îl folosesc în scopuri religioase, arată un sondaj efectuat în luna mai de Grey Matter Research. La nivel naţional, acest procent s-ar traduce astfel: circa 35% dintre toţi adulţii americani intră pe Internet pentru activităţi legate de religie.

Utilizarea Internetului în scopuri spirituale îmbracă, spun cercetătorii, forme multiple:

  –  91% dintre creştinii evanghelici folosesc Internetul pentru scopuri religioase  –  19% dintre utilizatorii de Internet au vizitat, în ultimele 6 luni, site-ul unei biserici pe care o frecventează  –  17% dintre respondenţi au vizitat, în ultimele 6 luni, site-ul unei biserici pe care nu o frecventează  –  19% dintre utilizatori au folosit, în aceeaşi perioadă, un site educativ pe teme religioase  –  17% dintre internauţi citesc un blog pe teme religioase, cel puţin o dată pe lună  –  14% dintre utilizatori sunt prieteni pe Facebook (sau pe altă reţea similară) cu pastorul lor sau cu un alt lider religios  –  11% au vizitat, în ultimele 6 luni, cel puţin un site al unei grupări religioase, alta decât cea de care aparţin  –  1 din 10 internauţi este „fanul” unei biserici pe Facebook sau pe altă reţea similară  –  8% dintre utilizatorii de Internet participă la discuţii cu orientare religioasă online  –  2% dintre Internauţi urmăresc o biserică pe Twitter şi tot atâţia urmăresc un pastor sau un alt lider religios

Asupra relevanţei acestor statistici putem avea o primă imagine urmărind rapoartele organizaţiei misionare Global Media Outreach (GMO).Reprezentanţi ai acesteia susţin că nu mai puţin de 19 milioane de oameni s-au consacrat sau şi-au reluat angajamentul religios anul trecut, datorită intercţiunii online cu misionarii organizaţiei. GMO, care are sediul central în Houston (Texas), are în subordine peste 700 de „misionari web”, care gestionează cele 91 de site-uri cu materiale religioase pe care le deţine organizaţia. Iar statisticile de trafic arată că aceste site-uri ineractive atrag mulţi vizitatori din Orientul Mijlociu, Africa şi alte ţări din afara SUA, după cum notează Houston Chronicle.

„Milioane de oameni ne întreabă zilnic despre Iisus”, explică Cindy Brannon, coordonator al voluntarilor GMO. „Iar cineva trebuie să fie acolo ca să le răspundă.”

Cine sunt cei care întreabă? Se pare că nu mai puţin de o treime dintre cei care au renunţat să mai meargă la biserică vizitează pagini online cu un conţinut religios, arată acelaşi studiu Grey Matter Research. Alţi 23% dintre agnostici şi atei, alături de 19% dintre americanii care nu îşi asumă vreo apartenenţă religioasă folosesc, la rândul lor, Internetul pentru a descoperi informaţii legate de religie.

„Există o diversitate copleşitoare a activităţilor online pentru spiritualitate, în aceeaşi măsură în care există diversitate şi la nivelul identificării utilizatorilor”, a explicat Ron Sellers, preşedintele Grey Matter Research.