Helpline avertizează despre abuzurile online în România

238

Cele mai întâlnite probleme online în România sunt hărţuirea şi abuzul pe internet. Este concluzia unui raport de activitate al liniei de consiliere Helpline, deschisă de Organizaţia Salvaţi Copiii România.

Problemele semnalate cel mai des vizează agresiunea verbală, calomnierea, furtul de date personale, frauda/spam, pornografia şi şantajul.

Cyberbullying reprezintă tipul de hărţuire care implică folosirea mail-ului, a blogurilor, a site-urilor defăimătoare cu scopul de a ataca în mod deliberat un individ sau un grup de indivizi. Agresorii cibernetici divulgă date reale, cu caracter personal, despre victimele lor pe site-uri şi forumuri sau publică materiale în numele lor cu scopul de a le defăima sau ridiculiza. De asemenea, unii agresori trimit şi e-mail-uri de ameninţare şi hărţuire, în timp ce alţii publică bârfe şi instigă alte persoane la comportamente răutăcioase împotriva victimelor, informează Centru de consiliere online „Helpline".

Scăderea stimei de sine, frica, ruşinea, creşterea anxietăţii, stresul, retragerea socială, tulburări de somn sau apetit sunt câteva din efectele hărţuirii.

Operatorii Helpline au oferit o serie de sugestii pentru a evita situaţiile de hărţuire:

• Păzeşte-ţi informaţiile personale. Nu da informaţiile tale nimănui online, chiar dacă vorbeşti cu cineva prin programe de mesagerie instantă sau eşti pe un blog, chat room, etc.

• Niciodată să nu-ţi divulgi parola! Nici măcar prietenilor.

• Dacă cineva îţi trimite un mesaj ameninţător, nu-i răspunde. Pentru o persoană rău voitoare, o reacţie din partea ta înseamnă o victorie. Salvează mesajul şi arată-l părinţilor!

• Nu deschide e-mail-uri de la cineva pe care nu-l cunoşti sau de la cineva despre care ştii că îţi vrea răul.

• Nu posta nimic pe Internet din ceea ce nu vrei ca alţii să vadă. Odată ce postezi o informaţie pe Internet, aceasta nu mai este în controlul tău şi poate fi preluată foarte uşor de oricine.

• Nu trimite mesaje atunci când eşti nervos sau supărat. Înainte să apeşi „Send", gândeşte-te cum te-ai simţi tu dacă ai primi un astfel de mesaj.

• Ajută copiii care sunt hărţuiţi! Nu încuraja aceste comportamente şi arată adulţilor mesajele pe care le vezi!

Helpline-ul se adresează celor care au întâmpinat probleme pe internet şi poate fi accesat prin intermediul paginii web www.sigur.info/helpline, reprezentând un serviciu gratuit de informare şi consiliere privind utilizarea în siguranţă a internetului de către copii, notează Mediafax.

(Foto: Dreamstime)