Norii neuronali: o nouă paradigmă a proceselor de gândire

O nouă paradigmă a proceselor de gândire explică aparentul haos din tiparul activităţii neuronilor la nivel individual. Acest tipar nu corespunde unei simple legături stimul-răspuns, ci rezultă din conectarea concomitentă a mai multor circuite neuronale. Cercetătorii finanţaţi de Swiss National Science Foundation (SNSF) propun ca domeniul cercetării creierului să-și lărgească orizonturile.

Mulţi cercetători ai creierului nu văd pădurea de copaci, scrie Science Daily. Atunci când folosesc electrozi pentru a înregistra tiparul de activitate al fiecărui neuron în mod separat, modelele rezultate par adesea haotice și dificil de interpretat. „Dar atunci când faci un pas în spate dinspre celulele individuale și observi în schimb un număr mai mare de neuroni, activitatea lor globală devine foarte informativă", afirmă Mattia Rigotti, cercetător din cadrul proiectului finanţat de SNSF.

Cercetătorii americani și-au concentrat atenţia pe tiparul de activitate a 237 de neuroni care fuseseră deja monitorizaţi cu câţiva ani înainte, cu ajutorul unor electrozi implantaţi în lobii frontali ai două maimuţe rhesus.

La acel moment, maimuţele fuseseră învăţate să recunoască imaginile a diferite obiecte pe un ecran. Aproximativ o treime din neuronii monitorizaţi demonstrau o activitate pe care Rigotti o descrie ca fiind de tipul „selectivităţii mixte". Un astfel de neuron nu răspunde întotdeauna la același stimul (florile sau barca de pe ecran) în același mod. Mai degrabă, răspunsul lui diferă, luând de asemenea în considerare activitatea altor neuroni din același moment. Celula își adaptează răspunsul în raport cu ce se mai întâmplă în creierul maimuţei în același timp.

Ţinând cont de faptul că structura creierului și abilităţile cognitive ale maimuţelor rhesus sunt similare cu cele ale oamenilor, selectivitatea mixtă a neuronilor ar trebui să fie luată de asemenea în considerare în analizarea propriilor creiere, susţine Rigotti.

El compară procesele cognitive umane cu tehnologia de tip „cloud computing", în cadrul căreia computerele individuale sunt interconectate pentru a genera o capacitate concentrată de procesare și stocare, adăugând că cercetătorii creierului uman ar trebui să renunţe la abordarea simplistă a tiparelor de activitate neuronală individuală și să ia în considerare că aparentele tipare haotice pot fi înţelese doar în context.