Oamenii de ştiinţă au realizat hărţi ale genomului uman

O echipă de oameni de ştiinţă au realizat o hartă a genomului uman, cea mai clară imagine de până acum care reprezintă felul în care genele umane sunt așezate şi modul în care acţionează acestea.

Peste 250 de oameni de ştiinţă din peste 20 de ţări au lucrat la acest proiect, numit FANTOM5, în cadrul căruia au cercetat modul în care o reţea de „întrerupătoare” din ADN-ul uman controlează locul şi momentul în care o genă este activată sau dezactivată. Aceste lucruri i-ar putea ajuta pe oamenii de ştiinţă să identifice genele asociate cu anumite boli, notează reuters.com.

Alistair Forrest, coordonatorul studiului, explică faptul că aceste celule foarte diverse din organism sunt codificate în acelaşi genom, iar diferenţa dintre tipurile de celule este stabilită în funcţie de părţile din genom pe care le folosesc acestea. El exemplifică acest lucru spunând că aceste celulele neurale folosesc gene diferite de cele pe care le folosesc genele hepatice şi, prin urmare, funcţionează diferit.

În cadrul proiectului FANTOM5, echipa de cercetători a investigat ce gene sunt folosite în funcţie de fiecare tip de celule şi regiunile care determină unde sunt citite genele de către genom. Ei au identificat, de asemenea, poziţionarea în genom a „întrerupătoarelor” care activează şi dezactivează genele după care au cartografiat unde şi când sunt active acestea în diferite tipuri de celule şi cum interacţionează între ele.

David Hume, unul dintre cercetătorii din echipa proiectului FANTOM5, declara că, deşi mai este nevoie de multe cercetări şi studii în domeniu, acesta va fi un atlas de referinţă care va ajuta la navigarea genomului pentru a identifica originea şi genele implicate în boli precum cancer, diabet, boli sanguine şi boli psihice.

Informaţiile din atlas sunt extrem de relevante, dat fiind faptul că au fost folosite şi în alte studii care investighează așezarea unui set important de gene necesare pentru a construi musculatura şi oasele. Un alt studiu a folosit atlasul genomului uman pentru a analiza reglementarea genelor în celulele sanguine, lucru care va ajuta la identificarea locului şi modului în care se dezvoltă celulele canceroase pentru a dezvolta ulterior noi terapii mai eficiente.