Cât de „urmărit” eşti în mediul virtual

13

Cu toate măsurile de siguranţă pe care le luăm atunci când navigăm pe internet, uneori sentimentul că nu suntem singurii care ştiu ceea ce facem persistă asupra noastră şi este unul cât se poate de întemeiat.

Dovezi în acest sens există din abundenţă şi nu sunt deloc relative: chiar şi site-urile medicale deţin diverse modalităţi de a depista activitatea utilizatorilor proprii, unele dintre ele comunicând datele colectate unor firme de marketing, în scopul distribuirii de publicitate ţintită comportamental, informează bigthink.com.

Un studiu recent al prof. Marco D. Huesch de la Universitatea California de Sud atrage atenţia asupra riscurilor monitorizării online, menţionând că folosirea profilului de interese al utilizatorilor sau publicarea istoricului medical şi al tratamentelor administrate nu este deloc în avantajul lor.

Reprezentanţii firmelor de publicitate contraagumentează, fiind de părere că afişarea diferenţiată a reclamelor vine în sprijinul consumatorilor, care sunt familiarizaţi astfel într-un mod mai rapid şi mai eficient în legătură cu produsele de care au nevoie. Pledoaria acestora se bazează şi pe faptul că datele generate nu sunt particulare, ci de interes general, respectând limitele tolerate ale confidenţialităţii individuale, precizează itworld.com.

Deşi, cel puţin în SUA, sistemul de sănătate prevede o serie de reglementări guvernamentale referitoare la confidenţialitate, reglementări ce vizează şi publicitatea online, această practică a monitorizării virtuale este în continuă expansiune, spre nemulţumirea publicului şi a autorităţilor.

Gradul de îngrijorare a acestora creşte, potrivit hotnews.ro, dacă activitatea unui utilizator este etichetată prin intermediul tehnologiei smartphone sau când nivelul de detaliu şi analiză a comportamentului online se intensifică, mai exact atunci când datele procesate sunt mai specifice şi individualizate.

Important este şi gradul de sensibilitate a informaţiilor colectate, fiind o mare diferenţă între situaţia în care, spre exemplu, pe un forum public sau privat sunt urmărite discuţii despre obiecte vestimentare şi cazul în care sunt monitorizate dialogurile unui forum privat destinat părinţilor ce au copii diagnosticaţi cu autism, notează aceeaşi sursă.