Doi tineri români au creat o aplicaţie salvatoare pentru medicii din zone izolate

1276

Când ești medic voluntar la o clinică "bună la toate" din Africa, iar un pacient vine la tine cu o tumoră de 3-4 cm, vizibilă prin pielea de sub clavicula stângă, și acuzând dureri insuportabile, vei face tot ce poţi pentru a-l ajuta, deși ești stomatolog. Pentru că șansele să îl ajute altcineva sunt minime.

Povestea de mai sus nu este un caz ipotetic, ci unul real, cu care s-a confruntat dr. Roland Hermann în timpul unui program de ajutor în Namibia. În acea situaţie, Roland ar fi avut nevoie de sfatul unui medic specialist. Așa i-a venit ideea unei platforme de contact pentru medici. Și, împreună cu un prieten programator, a și transformat-o în realitate.

Roland Hermann, împreună cu o echipă de voluntari în Guyana.

 

Cei doi tineri români au creat o aplicaţie menită să îi ajute pe medicii din cele mai izolate colţuri ale lumii să primească sfaturi specializate de la colegii de oriunde, cu rapiditatea unui schimb de e-mailuri.

RemoteMediHelp.com este o platformă internaţională care facilitează colaborarea medicilor specializaţi de oriunde din lume pentru rezolvarea cazurilor dificile.

Aplicaţia este complet gratuită, însă funcţionează ca o reţea închisă, la care utilizatorii pot avea acces doar pe baza înregistrării. Lucrul acesta face posibilă verificarea calificării celor care se înscriu ca medici și care urmează să își spună opinia atunci când este postat un caz.

Altceva decât un „Facebook pentru medici”

Stând de vorbă cu Laurenţiu Nicolae, programatorul care a făcut posibilă trecerea de la o idee bună la o platformă reală și funcţională deja în www, am aflat că RemoteMediHelp nu este „un Facebook pentru medici”, așa cum au spus unii, pentru că „scopul nu este socializarea. Poate mai asemănătoare ar fi cu LinkedIn — a precizat Laurenţiu — pentru că e o platformă pentru discuţii referitoare strict la practica medicală.”

Laurenţiu ne-a spus și cum funcţionează programul: medicul se înregistrează, precizând specializarea pe care o are, limbile pe care le cunoaşte și în care poate comunica, precum și specializarea pe care dorește să o urmărească în reţea. Atunci când are un caz pentru soluţionarea căruia ar avea nevoie de un sfat, face o descriere cât mai relevantă, atașează fotografii, rezultatele anumitor analize, radiografii sau alte materiale auxiliare și așteaptă. Toţi medicii din reţea care s-au „abonat” la specializarea respectivă primesc o notificare că există un caz nou și, astfel, studiindu-l online, pot oferi inputul lor.

Un serviciu voluntar

Aplicaţia nu pretinde că poate substitui un consult real, însă, spunea Laurenţiu, „există zone în care lucrează un singur medic pe o rază de zeci de kilometri. Nu vorbim doar de junglă, vorbim și de sate din România sau de spitale izolate, unde există o singură echipă mică de gardă.” Aplicaţia ajută medicul să acceseze informaţii care ar putea, la nevoie, să salveze viaţa cuiva.

Georgiana și Laurenţiu Nicolae (arhiva personală).

„Niciodată nu vom cere bani pentru acest serviciu”, asigura Laurenţiu, care a participat și el ca voluntar la proiectul din Namibia, împreună cu soţia lui, Georgiana, care e medic pediatru. „Nu facem strângeri de fonduri, dar în cazul în care cineva vrea să ne ajute, o poate face promovând platforma.”

Laurenţiu Nicolae mai are în portofoliu o aplicaţie din domeniul medical, un registru electronic pentru pacienţi, care însă nu s-a propagat printre medicii din România. „N-ai cum să știi dinainte dacă ceva va merge sau nu – e de părere programatorul. Ca antreprenor, n-ai cum să planifici prea mult. Trebuie să testezi direct și să vezi.” În prezent, Laurenţiu „testează” în acest fel o aplicaţie în domeniul aviaţiei, care îi va ajuta pe piloţii de avioane mici.