Lou Bega s-a alăturat unei mișcări religioase de tip sectant

637

Anul viitor se împlinesc 20 de ani de când cântăreţul Lou Bega a atins culmile faimei internaţionale cu al lui „Mambo No. 5”. De atunci, solistul părea să fi dispărut cu totul și din topuri, și de pe scenă, până în februarie anul acesta, când a apărut în producţia cinematografică a unei mișcări religioase controversate, autointitulată „Ultima Reformă”.

Lou Bega, pe numele lui adevărat David Lubega, s-a născut acum 43 de ani, în Germania, dintr-o mamă italiancă și un tată ugandez. Încă de la 13 ani s-a arătat înclinat spre o carieră muzicală, formând împreună cu doi amici o trupă de hip-hop. Doi ani mai târziu, lansa primul său CD.

Deși trăia în Germania, în adolescenţă Bega a călătorit mult, locuind pentru ceva timp în Miami (Florida), dar și în Uganda, pentru jumătate de an. În Miami s-a îndrăgostit de muzica latino și, tot acolo, i-a venit și ideea piesei „Mambo No. 5 A Little Bit Of…)”. Piesa a stat săptămâni în șir pe primul loc în cele mai reputate topuri muzicale, ba chiar, timp de 6 ani, a fost folosită de postul britanic Channel 4 pentru transmisiunile Test match la cricket. Single-ul s-a vândut în milioane de exemplare în toată lumea și i-a adus artistului nu mai puţin de trei discuri de platină. Era, de altfel, epoca de aur a industriei muzicale, încă necotropită de răspândirea globală a formatului mp3 și a serviciilor muzicale online.

Succesul fulminant obţinut cu „Mambo No. 5” a fost însă imposibil de repetat. Patru albume și doisprezece clipuri muzicale mai târziu (ultimul apărut în 2013) au fost insuficiente pentru ca Lou Bega să revină în top. Deși cariera lui a continuat sub mai puţine reflectoare decât în 1999, în 2018 a revenit în atenţia publică internaţională atunci când aderarea lui la o mișcare religioasă neinstituţională și botezul său au fost imortalizate într-o producţie cinematografică de lung-metraj, The Last Reformation: Life.

Într-un clip de promovare a filmului, Lou Bega mărturisește că L-a căutat pe Dumnezeu fiindcă și-a realizat golul sufletesc produs de căutarea succesului. „Mulţi pastori nu au vrut să ne boteze. Trebuia să stăm pe o listă de așteptare un an de zile, ceea ce nu este modul în care ar fi procedat Iisus Hristos”, a explicat artistul. Acesta i-a căutat pe membrii mișcării „Ultima Reformă” după ce a vizionat un film produs de aceștia. Pelicula actuală îl arată pe Bega rugându-se pentru iertarea păcatelor, vorbind „în limbi”, botezându-se, alături de soţia, nepotul și chiar menajera familiei sale și apoi botezând, la rându-i, un om nevoiaș. „Vreau să le arăt altor oameni care sunt prinși în materialismul și egoismul lor și al acestei lumi că această lume este doar una temporară. Simt că am datoria să iau o poziţie de partea lui Hristos și să le arăt că aceasta este singura cale, indiferent ce altceva îţi oferă lumea aceasta”, spunea artistul în clipul de promovare.

Filmul este o descriere programatică a principiilor mișcării religioase „Ultima Reformă”, iar experienţa lui Bega, deși centrală pentru producţie, nu ocupă decât cel mult un sfert din aceasta. Restul este alcătuit din declaraţii de credinţă ale fondatorului mișcării religioase și ale altor credincioși, dar și din încercările acestora de a vindeca bolnavi și de a exorciza diferite persoane din diferite ţări.

„Ultima Reformă” este o mișcare religioasă nouă, notează Christian Post. A fost iniţiată în anul 2011 de un danez, Torben Søndergaard, care împreună cu soţia sa se declară „plantatori de biserici”. Mișcarea nu este afiliată niciunei confesiuni recunoscute, numele său fiind sugestiv pentru motivul acestei delimitări. Membrii mișcării consideră că „prima reformă”, adică Reforma Protestantă, a fost o dizidenţă eșuată și că marii reformatori nu și-au respectat misiunea până la capăt. Prin urmare, rolul „Ultimei Reforme” este de a produce o generaţie de ucenici autentici ai lui Hristos, care să fie „fără păcat” și care să trăiască potrivit Bibliei. Adepţii mișcării lui Søndergaard nu se consideră „biserică”, fiindcă doresc să își arate nemulţumirea faţă de structurile instituţionale tradiţionale, ale căror practici le consideră nebiblice. Mișcarea nu are o declaraţie de doctrină, liderii săi afirmând că doctrina lor poate fi găsită în cartea Faptele apostolilor, din Biblie.

Însă chiar învăţăturile mișcării intră sub incidenţa abaterii de la Biblie în cel puţin patru aspecte, identificate și detaliate de o analiză a evanghelicilor de la GotQuestions.org.

Membrii mișcării cred că botezul nu este un simbol public al mântuirii, ci ar fi o parte integrantă, indispensabilă a acesteia, alături de pocăinţă. Potrivit Bibliei însă, mântuirea nu este dependentă de vreo acţiune a omului, ci este un dar de la Dumnezeu, primit prin credinţă.

Adepţii „Ultimei Reforme” cred că toţi creștinii trebuie să fie învăţaţi „să vindece bolnavii, să predice Evanghelia, să scoată demoni și să înveţe și pe alţii să facă asta”. Însă Scriptura nu își învaţă nicăieri cititorii să vorbească bolilor pentru a-i vindeca pe suferinzi și, atunci când descrie miracole, relatează că acestea au fost realizate doar de anumite persoane și cu un scop spiritual, nu cu unul strict medical, notează autorii GotQuestions. Miracolele din Faptele apostolilor vizează vindecări ale unor afecţiuni majore, făcute cu scopul de a demonstra unei lumi neîncrezătoare în divinitatea lui Hristos faptul că El este Fiul lui Dumnezeu. În ciuda folclorului pe această temă, Biblia nu cuprinde nicio poruncă de exorcizare adresată creștinilor și niciun exemplu care să instruiască despre cum s-ar putea face acest lucru.

Apoi, mișcarea „Ultima Reformă” accentuează importanţa vorbirii „în limbi” ca o garanţie a prezenţei Duhului Sfânt în viaţa credinciosului. Totuși, deși Biblia relatează că, în biserica creștină formată în timpul vieţii apostolilor, unii credincioși au primit darul vorbirii în limbi străine (vezi, de exemplu Rusaliile), acestea erau limbi reale, cunoscute de alţi oameni și folosite pentru a comunica Evanghelia celor din alte culturi.

Torben Søndergaard își învaţă adepţii că pot trăi vieţi complet lipsite de păcat și că o astfel de viaţă este rezultatul botezului. Iar această ultimă idee nu este doar o altă concepţie doctrinară nebiblică, ci și o dovadă de „mândrie spirituală”, spune GotQuestions.