Procese colective fără precedent intentate băncilor din România

12

    Consideraţi la început „o mână de internauţi" cărora nu li se dădea nicio şansă, clienţii nemulţumiţi de comisioanele practicate de băncile comerciale au reuşit o performanţă unică în istoria postdecembristă: să clintească din temelii sistemul bancar din România, scrie ziarul Adevărul.

    În câteva zile clienţii băncilor din România, uniţi în grupuri de iniţiativă formate pe Internet ar putea deschide primele acţiuni în instanţă. Oamenii sunt nemulţumiţi de comisionele abuzive, dar şi despre aplicarea Ordonanţei 50/2010, care prevede eliminarea comisionului de rambursare anticipată sau limitarea acestuia la 1%, relatează Adevărul, citând un comunicat emis de reprezentanţii clienţilor volksbank. Multe reclamaţii ale clienţilor provin din clauze formulate ambiguu, declarate ca fiind abuzive de către instanţele de judecată, arată comunicatul.

    Până în prezent, au fost înfiinţate grupuri pentru clienţii Volksbank, BCR, Bancpost şi, foarte recent, Raiffeisen Bank. Avocatul grupurilor de clienţi nemulţumiţi, Gheorghe Piperea, spune că procesele colective îşi pot găsi rezolvarea mult mai rapid decât în cazul celor individuale.

    „De preferat ar fi pentru bancă să se ajungă la o soluţie înainte de începerea procesului pentru că presupune un risc reputaţional foarte mare, nu numai pentru aceste bănci, dar pentru întreg sistemul bancar," e de părere Piperea. "Mă aştept să apară tot mai mulţi clienţi nemulţumiţi şi de la alte bănci de pe piaţă," a avertizat avocatul.