Topirea programată a unui gheţar, „soluţie la criza apei în Cape Town”

92

De fiecare dată când vorbim despre topirea gheţarilor, tonul discuţiei este unul grav, iar consecinţele anticipate sunt catastrofale. Însă despre dislocarea unui gheţar din Antarctica și topirea lui treptată în apele Africii de Sud, un expert în recuperarea epavelor maritime spune că ar putea fi soluţia la care nu s-a gândit nimeni pentru rezolvarea crizei de apă din Cape Town.

Anul trecut, cei 3,7 milioane de locuitori ai orașului Cape Town au făcut un efort colectiv exemplar de economisire a apei. Adoptând restricţii de tipul dușului de două minute și raţionalizându-și consumul la 50 de litri pe persoană, au reușit să amâne fatidica „Ziuă Zero”, în care orașul lor ar fi rămas fără apă. Pericolul încă planează asupra metropolei Cape Town, iar oficialii spun că acesta ar putea rămâne fără rezerve de apă chiar și în anul 2019.

Totuși scenariul acesta ar putea fi evitat, spune expertul Nick Sloane, prin topirea strategică a unui gheţar. Sloane, care a coordonat una dintre cele mai ample operaţiuni de salvare maritimă – recuperarea epavei vasului de croazieră Costa Concordia, în 2013 – are câteva estimări-cheie legate de această strategie potenţială. Potrivit calculului său, ar fi suficient un gheţar de 1 km lungime, 500 m lăţime și 250 m înălţime, cu o suprafaţă plană, pentru a furniza 150 de milioane de litri de apă potabilă zilnic, timp de un an. Această cantitate nu ar fi suficientă pentru acoperirea totală a necesarului de apă din Cape Town, dar ar fi un sprijin consistent de 30% din necesarul anual.

Pentru atingerea acestui obiectiv, Sloane spune că ar fi nevoie de o transportare specială a gheţarului. Mai exact, pentru ca acesta să nu se topească pe drumul de 2.000 de km spre Cape Town, transportatorii ar trebui să îl îmbrace într-un material textil izolator, care să îi menţină temperatura pe parcursul celor trei luni cât ar dura deplasarea.

Pe cât de îndrăzneţ sună operaţiunea, pe atât de îndrăzneţ este și preţul ei. Doar dislocarea gheţarului a fost estimată la 100 de milioane de dolari. Însă Sloane spune că tot ce e necesar este ca administraţia din Cape Town să își dea acordul pentru această strategie. „Avem investitori privaţi care așteaptă doar OK-ul pentru a finanţa operaţiunea”, a declarat acesta pentru Quartz. Expertul spunea că, ulterior, ar aplica taxa de transportare a gheţarului doar dacă operaţiunea va avea succes.

Momentan însă edilii orașului prospectează strategii mult mai conservatoare și mai puţin invazive. „Deocamdată monitorizează nivelurile de precipitaţii din timpul iernii”, a spus Sloane. Abia „în august vor decide dacă propunerea noastră este necesară sau nu.”