6 strategii eficiente pentru a depăși situaţiile dificile

189

Uneori nu putem face nimic pentru a evita situaţiile de criză, însă ceea ce putem face este să utilizăm metodele eficiente pentru a le înfrunta și a le depăși cu bine, fără a intra în depresie, ori a deveni copleșit de evenimentul nefericit. Află ce metode poţi aplica atunci când te confrunţi cu situaţii dificile.

Publicaţia Prevention notează câteva strategii eficiente atunci când te confrunţi cu un eveniment nefericit, fie că este vorba de o boală cumplită, de un eșec în dragoste, probleme financiare sau chiar un deces. Acestea au fost adaptate după cartea doctorului Jeffery Rossman, specialist în tratarea depresiilor, Soluţii pentru minte-corp-stare de spirit (The Mind-Body-Mood Solution).

Nu îţi ascunde adevăratele sentimente, ci conștientizează-le! Orice experienţă nefericită aduce cu sine trăiri lăuntrice negative pe care nu ar trebui să le respingi sau să le ignori. Acceptarea lor și exprimarea emoţiilor te poate ajuta să treci mult mai ușor de episodul tulburător. Le poţi recunoaște fie doar faţă de tine, dar și faţă de un prieten de încredere, ori le poţi așterne pe o hârtie, într-un jurnal. Terapia prin scris s-a dovedit a fi eficientă în vindecarea rănilor emoţionale, dar și a celor fizice.

Nu (te) învinovăţi! S-ar putea ca atunci când treci printr-un episod trist, să arunci vina asupra altora, în încercarea de a trage pe cineva la răspundere. Uneori însă, acea persoană pe care o învinovăţești poţi fi chiar tu. În astfel de momente este important să știi să ierţi cu adevărat și să renunţi la auto-critică, pentru a putea trece peste incident. Află cum poţi ierta mai ușor.

Apelează la sprijinul celor din jur! În momentele dificile este important să te înconjori de prieteni și oameni dragi care îţi pot alina măcar parţial durerea. Prietenii sunt o comoară atât pentru sănătatea noastră psihică, dar și pentru cea fizică. Poţi apela și la grupurile de suport din comunitate sau cele ale clinicilor, unde poţi întâlni și învăţa să depășești criza de la oameni care se confruntă cu aceleași probleme ca și tine.

Găsește-ţi sensul vieţii! În faţa situaţiilor de cumpănă, probabil îţi vei pune problema „ce voi face de acum?”. Răspunsul ar trebui să te conducă spre o existenţă mai plină de sens, care să te determine să îţi reordonezi priorităţile și să îţi faci curaj pentru a lua deciziile de care ţi-a fost teamă până acum sau pe care le-ai amânat pentru „momentul potrivit”.

Reclădește-ţi încrederea în forţele proprii! Situaţiile de criză ne fac uneori să ne considerăm vulnerabili și ne știrbesc încrederea în sine, lucru care afectează și modul în care acţionăm când ne confruntăm cu un eveniment problematic, dar și puterea de a ne reveni după un astfel de episod. Află ce strategii poţi aplica pentru a-ţi recupera încrederea în sine.

(Re)clădește-ţi legătura spirituală! Rugăciunea, studiul Scripturii sau apartenenţa la o comunitate religioasă și participarea la slujbe pot fi metode eficiente care să te ajute să treci mai ușor peste evenimentul nefericit cu care te confrunţi și să îţi restabilești pacea interioară. Un studiu american a arătat că persoanele care participă la slujbele religioase sunt mai fericite și au o perspectivă mai optimistă asupra vieţii decât ceilalţi.