Tensiunile religioase se preconizează să crească în Europa, pe măsură ce tot mai multe ţări europene iau măsuri care de un fel sau altul restricţionează libertatea religioasă de care s-au bucurat până acum minorităţile religioase ale evreilor și musulmanilor. Ultimul caz: Belgia.
Noul an a adus intrarea în vigoare a unei legi care interzice în Belgia sacrificarea animalelor conform regulilor ritualice evreiești și musulmane pentru carnea kosher și, respectiv, halal, lucru considerat de majoritatea o victorie a mișcării de susţinere a drepturilor animalelor, iar de alţii o victorie a statului împotriva unor practici religioase calificate drept învechite și barbare.
Legile Uniunii Europene cer ca animalele sacrificate pentru consum să nu sufere. Aceasta înseamnă că animalelor mici li se administrează de obicei un șoc electric care le lasă inconștiente înainte de a fi omorâte, iar animalele mari sunt omorâte printr-o singură lovitură în frunte cu un cilindru hidraulic.
Regulile celor două religii cer însă ca animalele să fie perfect sănătoase înainte de moarte, care nu poate surveni altfel decât prin tăierea jugularei.
Cele mai multe ţări permit excepţii religioase de la această regulă, însă în Olanda și în Germania acestea sunt tot mai restrictive, iar Belgia s-a alăturat Suediei, Norvegiei, Islandei, Danemarcei și Sloveniei în eliminarea lor cu totul, scrie New York Times. Implicaţiile acestei decizii sunt multiple.
În primul rând vor fi afectaţi consumatorii de rând, care vor fi nevoiţi să cumpere carne din străinătate, la preţuri mult mai mari, sau să înceteze să mai consume carne cu totul. În al doilea rând, sunt afectate companiile, atât cele din industria agroalimentară care au obţinut certificarea halal pentru export și producţie internă, cât și restaurantele cu specific halal și kosher care deservesc comunităţile aferente.
În al treilea rând, se creează un anumit climat social pe care minorităţile religioase îl compară cu cel de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial, când legi similare au fost introduse în Germania. În acest sens, rabinul belgian Yaakov David Schmahl amintește de o altă lege recentă care reglementează homeschoolingul, o practică obișnuită în comunitatea evreiască.
Saatci Bayram, un lider musulman din Belgia, spune că guvernul a organizat consultări cu aceste comunităţi, dar în final nu a ţinut seama de ele și că „această interdicţie este prezentată ca o revelaţie din partea activiștilor pentru drepturile animalelor, dar în islam această dezbatere este veche de 1.500 de ani, iar modalitatea noastră de a sacrifica animalele nu provoacă suferinţă”, pentru că în câteva secunde animalul își pierde conștiinţa.
Faptul că propunerea legislativă a venit din partea unui politician naţionalist de extrema dreaptă nu ajută la eliminarea sentimentului de discriminare. Și nici faptul că un lider al activiștilor pentru drepturile omului descrie aceste minorităţi ca provenind „din Evul Mediu” și bucurându-se că, „în Belgia, legea este deasupra religiei și așa va rămâne”. Aceasta este o viziune foarte simplistă asupra rolului pe care statul îl are în protejarea drepturilor și asigurarea libertăţii religioase a tuturor cetăţenilor săi și nu ar trebui încurajată.