Nu este nicio noutate că, la români, „credinţa este un hibrid de devoţiune și superstiţie”, după cum a scris Alina Kartman analizând un sondaj INSCOP din 2015 pe această temă. Însă un recent sondaj IRES aruncă în lumină în mod special veneraţia românilor pentru sfinţi.

Studiul „România magică. Mituri și aspiraţii ale românilor”, realizat de IRES în perioada 6-13 iulie 2018, pe un eșantion de aproape 1.300 de adulţi români și publicat în revista Sinteza, arată că majoritatea românilor cred în suflet, în păcat, în îngeri, Diavol, Rai și Iad și cred în viaţa după moarte, dar în același timp nu cred nici în învierea morţilor și nici în reîncarnare. Pe de altă parte, majoritatea cred că există icoane făcătoare de minuni, 26% au vizitat cel puţin o dată astfel de icoane și 32% au fost cel puţin o dată în pelerinaj la moaștele vreunui sfânt.

Având în vedere că majoritatea românilor nu cred în învierea morţilor, poate nu ar trebui să ne mirăm că Iisus, Fiul lui Dumnezeu care a înviat din morţi, nu este figura religioasă principală pe care o venerează creștinii ortodocși, ci părintele Arsenie Boca. Cei doi au fost printre exemplele de „sfinţi” pe care credincioșii spun că le venerează – Arsenie Boca (15%); Ioan Botezătorul (11%); Iisus Hristos (10%) şi Fecioara Maria (7%). Conform studiului, „Veneraţia pentru sfinţi este destul de puternică la români, mai mult de jumătate recunosc că venerează un sfânt din credinţa ortodoxă. Fenomenul este întâlnit într-o măsură mai mare în rândul femeilor, al vârstnicilor și al celor cu educaţie scăzută, la respondenţii din mediul rural, la cei care locuiesc în Moldova”.

Având în vedere că peste jumătate dintre români cred în icoane făcătoare de minuni și în puterea moaștelor, s-ar explica de ce părintele Arsenie Boca este perceput ca sfânt, deși Patriarhia Română este departe de o canonizare certă a acestuia. Mărturiile celor care merg și se roagă lui la mormântul de la Prislop nu pot fi ignorate și constituie unul dintre factorii popularităţii sale crescânde, explică Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române. Însă el atrage atenţia că formularea întrebării din sondaj despre venerarea sfinţilor este „cel puţin stângace, ca să nu spun neinspirată” și că „ideea că părintele Arsenie Boca este mai popular decât Hristos este o perfectă inepţie care nu ar trebui să apăra în niciun fel în spaţiul public, inclusiv pentru că este un grotesc neadevăr subînţeles şi smintitor. Nu putem comenta aşadar absurdul.”

Pe de altă parte, și părintele Bănescu recunoaște că tangibilitatea și contemporaneitatea lui Arsenie Boca, cumulate cu suferinţa sa din timpul prigoanei comuniste și mărturiile despre minunile sale contribuie masiv la popularitatea sa. Dacă stăm să ne gândim bine, aceleași puncte de admiraţie caracterizează și viaţa lui Iisus, mai puţin tangibilitatea și contemporaneitatea. După cum punctează și teologul Bogdan Papacostea, în timp ce părintele Arsenie Boca amintește fizic de figura lui Eminescu și se „potrivește panteonului nostru naţional”, Iisus este „prea sobru, prea abstras, prea oriental, prea ascetic, prea ieşit din sentimentalismul nostru difuz. Nu se potriveşte.” Și, deși Biserica se străduiește să „filtreze adevărul de aşa-zisele «adevăruri» care parazitează memoria postumă a personalităţii părintelui”, este greu de crezut că decizia Bisericii ar putea afecta în negativ pornirea românilor ortodocși de a crede în Arsenie Boca.

Fecioara Maria, Maica Domnului, apare și ea printre „sfinţii veneraţi” în acest sondaj, iar un procent de 74% dintre români sunt convinși că România este „grădina Maicii Domnului”. Conform tradiţiei, prin anul 1498, Maica Domnului li s-ar fi arătat Cuviosului Iosif și altor trei călugări care se pregăteau să părăsească ţara și să se retragă la Muntele Athos, considerat de pe atunci Grădina Maicii Domnului. Fecioara Maria i-ar fi oprit din drum, spunându-le că „și aceasta este Grădina mea”. Ca recunoaștere a acestui eveniment, Biserica Ortodoxă Română i-a canonizat în 2008 pe sfinţii Iosif și Chiriac.

În localitatea Bisericani există și o icoană a Maicii Domnului, veche de patru secole, despre care se spune că este făcută din stejarul în care li s-a arătat Maica călugărilor, iar conform ziarullumina,ro, publicaţie a Patriarhiei Române, icoana ar avea puteri miraculoase. Tradiţia ortodoxă din România este îmbibată în astfel de elemente „magice”, după cum le descrie studiul, iar credincioșii par să fie puţin ancoraţi în elementele doctrinale ale religiei. Am putea concluziona împreună cu teologul Papacostea că românii își trăiesc credinţa după un „instinct sentimental”.

Iar unora totuși instinctul le spune că popularitatea lui Arsenie Boca „nu e normală”, că e „un val modern”, iar atunci când te duci la Prislop „e altfel”. Vasilica din București a mers chiar de două ori la Prislop, dar „n-a prea simţit”, citează Adevărul. Nu este ca atunci când mergi la Mănăstirea Nicula, cel mai mare loc de pelerinaj din România și unde popularitatea lui Arsenie Boca păleşte în faţa Fecioarei Maria, Mănăstirea Nicula purtând și hramul Adormirii Maicii Domnului. „Arsenie Boca nu e încă sfânt. Primul la care mă închin este Iisus, pentru că El este viaţa, aşa cum spunea părintele”, explică Vasilica. „Eu îs cu Maica Sfântă, cu Sfântu Cristos, cu apostolii, dar nu am cu sfântul Boca, părintele”, spune și Pop Ludovica (68 de ani), din Năsăud. „Primul gând pe care ar trebui să-l avem noi ar fi Dumnezeu şi Maica Sfântă. Trebuie să ştim că Maica Sfântă e ocrotitoarea României şi eu consider că suntem protejaţi de ea. În primul rând rugăciunile noastre ar trebui să se îndrepte spre Maica Sfântă. Nu trebuie să-i uităm pe sfinţi, dar să-i lăsăm la urmă pe Maica Sfântă şi pe Dumnezeu pentru sfinţi?”, completează Laura, din Târgu Mureş. „Eu nu aş face un brand dintr-un simbol religios, în primul rând. Iar sfântul părinte Arsenie, chiar dacă a fost un mare om în viaţă şi după, nu ar trebui probabil făcut brand de ţară. Simt că se pierde esenţa lucrurilor în sine. Asta e părerea mea”, spune și Daniel, din Bistriţa. Se pare că, în ciuda sondajului IRES, mulţi dintre cei 25.000 de români care au participat anul acesta la pelerinajul Adormirii Maicii Domnului s-au bucurat că la Nicula nu se găseau de cumpărat icoane cu Arsenie Boca, ca în alţi ani.