Schimbările climatice ar putea afecta zborurile

68

Călătoriile cu avionul vor fi din ce în ce mai problematice în viitor, spun oamenii de ştiinţă, din cauza schimbărilor climatice, care vor provoca mai multe turbulenţe decât în prezent.

Cercetătorii care se ocupă cu studiul climei Pământului avertizează că zborurile vor deveni mai neplăcute în scurt timp, din cauza turbulenţelor tot mai dese care vor avea loc. Acestea vor fi provocate de încălzirea globală care destabilizează curenţii de aer de la altitudinile la care zboară avioanele comerciale.

Paul Williams, cercetător şi specialist în acest domeniu de la National Centre for Atmospheric Science de la Universitatea Reading din Anglia, explică cum „schimbările climatice nu duc doar la încălzirea suprafeţei Pământului, ci duc, totodată, şi la schimbarea vânturilor atmosferice aflate la 10 kilometri deasupra solului, unde zboară avioanele. Aceste schimbări fac atmosfera mai vulnerabilă la instabilitatea ce duce la apariţia turbulenţelor", notează nbcnews.com.

Săptămâna aceasta s-au produs două incidente în ceea ce priveşte turbulenţele, care nu par a fi doar o coincidenţă. Primul a avut loc luni, 17 februarie, când un avion United Airlines, care urma să aterizeze în Billings, Montana, a fost zguduit de câteva turbulenţe, care s-au soldat cu 5 răniţi. Al doilea a avut loc în timpul unui zbor al Cathay Pacific şi s-a soldat cu 8 răniţi. Aceste turbulenţe provoacă daune aeronavelor pentru ale căror reparaţii se cheltuie anual aproximativ 115 milioane de euro.

Potrivit experţilor, cei care călătoresc cu avionul în zboruri transatlantice vor vedea din ce în ce mai mult timp aprins semnul „legaţi centurile", din cauza turbulenţelor de cer senin. Turbulenţele sunt cauzate, în mare parte, de fluxul de aer vertical, care se înregistrează lângă nori şi furtuni. Turbulenţele de cer senin, care au legătură cu curenţii de aer atmosferici, nu sunt vizibile cu ochiul liber şi nu pot fi detectate cu ajutorul satelitului sau a radarului. Turbulenţele sunt mai frecvente iarna, de aici şi incidentele de săptămâna aceasta. Între anii 2002 şi 2011, potrivit datelor FAA (Federal Aviation Administration), s-au înregistrat 329 de cazuri de persoane rănite (pasageri şi echipaj), dintr-un total de aproximativ 800 de milioane de persoane care au călătorit cu avionul în fiecare an.

Problema turbulenţelor de cer senin este că acestea nu pot fi detectate, din cauza faptului că cerul senin nu reflectă nimic şi, prin urmare, nu pot fi făcute niciun fel de măsurători, explică John Hansman, profesor de aeronautică şi astronautică la MIT. Dublarea nivelului de dioxid de carbon în atmosferă, care va duce la sporirea vânturilor de tip jet stream şi care, potrivit oamenilor de ştiinţă, va avea loc în următorii 40 de ani, va înmulţi numărul turbulenţelor şi va face ca acestea să fie cu 10-40% mai puternice.

Prin urmare, zborurile vor deveni mai puţin confortabile, va creşte riscul de accidentare a pasagerilor şi a echipajului şi, în mod probabil, va fi necesară modificarea rutelor de zbor pentru a ocoli zonele de turbulenţe frecvente şi puternice. Acest lucru, pe lângă faptul că va duce la creşterea duratei de zbor, va prespune un mai mare consum de combustibil şi o mai mare poluare. Potrivit lui Williams, industria aviatică este parţial responsabilă de schimbarea climei, iar acum, aceasta pare să se răzbune, provocând o atmosferă mai neprielnică călătoriilor cu avionul. Studiul lui Paul Williams, printre primele în acest domeniu, a fost publicat anul trecut în jurnalul Nature Climate Change.

 Sursă foto: josephdepalma