Viitorul creștinismului, între evanghelizare și fosilizare

442

„Creștinismul este la o generaţie depărtare de extincţie" în Marea Britanie, conform fostului arhiepiscop de Canterbury, Lord Carey. Din păcate, atitudinea plictisită a oamenilor faţă de biserică nu este doar o problemă în Anglia, sau doar în Biserica Anglicană, ci din ce în ce mai mult pare o problemă globală.

Lord Carney expune simptomatologia acestei boli grele care a lovit creștinismul în ultimii ani. Clerul este doborât de sentimentul că au pierdut bătălia cu secularismul, peste congregaţii plutește un aer greu și vechi, iar publicul general întâmpină aceste probleme dând ochii peste cap și căscând de plictiseală.

Aceste comentarii au fost făcute la o conferinţă creștină organizată după ce un raport al Sinodului General al Bisericii Anglicane avertiza că relevanţa bisericii, ca instituţie naţională, va fi pusă sub semnul întrebării dacă numărul membrilor bisericii continuă să scadă, scrie The Telegraph.

Creștinismul, într-o paragină globală

La nivel mondial, creșterea numărului persoanelor neafiliate religios a conturat, în ultimii 30 de ani, o tendinţă tot mai evidentă: din ce în ce mai mulţi oameni se îndepărtează de biserici, deși continuă să se considere spirituali în mod autentic. Neafiliaţii au ajuns să constituie cel mai mare al treilea grup religios din lume, după creștini și musulmani, arată un sondaj de opinie condus de Pew Forum on Religion and Public Life şi dat publicităţii în anul 2012.

Raportat la totalul populaţiei, pe glob există şase ţări în care aceștia sunt majoritari: Cehia (76,4%), Coreea de Nord (71,3%), Estonia (59,6%), Japonia (57%), Hong Kong (56,1%) şi China (52,2%). În SUA, unul din cinci adulţi, şi unul din trei adulţi cu vârsta sub 30 de ani se declară neafiliaţi religios. Mai mult decât atât, numărul americanilor hispanici care declară că nu au nicio religie este în creștere și rivalizează cu numărul evanghelicilor hispanici, a descoperit un nou studiu efectuat de Public Religion Research.

Toate religiile creștine pierd membri care îngroașă rândurile neafiliaţilor, dar studiile au arătat că cele mai afectate sunt religiile protestante. La nivel global, în ultimii 50 de ani, Biserica Adventistă a pierdut aproape 1 din 3 membri, au anunţat cercetătorii prezenţi la summitul global Nurture and Retention, organizat de Departamentul Arhive, Statistici și Cercetare al Bisericii Adventiste (ASTR).

Citește și Cercetare adventistă dezvăluie motivele celor care părăsesc biserica

Cele mai bogate statistici privind lipsa de afiliere religioasă documentează situaţia din SUA, însă sondajele exprimă o scădere a gradului de încredere în religia instituţionalizată și în România. Încrederea în Biserica Ortodoxă Română a atins la începutul anului 2013 cel mai scăzut nivel din ultimii patru ani.

Evanghelizare sau fosilizare?

Dr. John Sentamu, arhiepiscop de York, le-a spus membrilor Sinodului că trebuie să „evanghelizeze sau să se fosilizeze”. El este de părere că toate dezbaterile interne, constante, ale Bisericii Anglicane sunt la fel de inutile ca atunci când ai începe să rearanjezi mobila într-o casă care a luat foc. „În mod tragic, de prea multe ori facem asta, ne certăm pe cuvinte și fraze, în timp ce oamenii din Anglia sunt lăsaţi să se zbată în anxietate și disperare”, citează Christian Post.

„Să stai într-o biserică rece și să te uiţi în cefele persoanelor din faţă, în mod sigur nu este cel mai bun mod de a cunoaște persoane noi și de a auzi cuvinte profetice… Oamenii caută să fie împliniţi spiritual”, explică Sentamu problema Bisericii Anglicane.

Oamenii au nevoie de lideri în biserică care să fie relevanţi, nu care să se ascundă în spatele sentimentului de inutilitate, fugind de problemele comunităţii unde activează. Totodată, oamenii au nevoie de lideri care să pună în practică modelul lui Iisus, despre care predică, care să se apropie de oameni cu o iubire naturală, profundă și benevolă. Astfel de persoane pot reaprinde interesul pentru spiritualitate, așa cum „efectul Francisc” a revigorat Biserica Catolică, aducându-i pe oameni înapoi în biserici.

Citește și „Efectul Francisc”, monetizat de Biserica Catolică