Cercetătorul care a prezis că, în 30 de ani, nimeni nu va mai contesta evoluţionismul

181

Paleo-antropologul Richard Leakey prezice că, în maxim trei decenii, nimeni nu se va mai îndoi cu privire la acurateţea raportului evoluţionist asupra genezei umane.

În următorii 15-30 de ani, descoperirile știinţifice vor fi accelerat până la punctul la care „până și scepticii vor fi acceptat evoluţionismul”, prevede omul de știinţă de origine kenyană.

„Dacă ajungi la nivelul la care poţi convinge oamenii, pe baza dovezilor, că e pe bune, că toţi suntem africani și culoarea pielii e o chestiune superficială, că stagiile dezvoltării culturii sunt toate interactive, atunci cred că vom avea șansa ca lumea să răspundă mai bine provocărilor globale”, a declarat paleo-antropologul, citat de Associated Press.

Religia? Nicio problemă!

Leakey, care se descrie ca fiind ateu, insistă că nu are nicio problemă cu religia. „Dacă îmi spune cineva că, 'știi, oamenii chiar au nevoie de o religie…', voi înţelege asta”, a spus el jurnaliștilor care l-au intervievat după o conferinţă susţinută la New York pentru a promova institutul african în care activează. „Nu văd niciun motiv pentru care să nu treci prin viaţă gândind că dacă ești un bun cetăţean vei avea un viitor mai bun în viaţa de după…”, a mai spus cercetătorul.

Afirmaţiile lui Leakey nu vin nicidecum în vid. Cercetătorul a încercat să fie un cetăţean bun în viaţa aceasta, iar întâmplările din viaţa lui sunt demne de un roman.

Nepot de misionari

Bunicii săi, Harry și Mary Leakey, au fost desemnaţi de Societatea Misionară a Bisericii Anglicane să evanghelizeze populaţia necreștină din Nairobi. Aceasta se întâmpla pe la 1900. Eforturile concentrate ale misionarilor din Africa au făcut ca Louis, copilul cuplului Leakey și tatăl lui Richard să se nască într-o Nairobi în care, deja, 85% din populaţie era creștină. Cu toate acestea, pasiunea lui Louis a luat un curs diferit de cea a părinţilor săi. El și-a făcut un scop în viaţă din a dovedi că teoria evoluţionistă a lui Charles Darwin este adevărată și s-a concentrat pe a demonstra ipoteza darwiniană că omul trebuie să fi originat în Africa. Totul sub umbrela creștinismului său asumat.

Richard a dus mai departe pasiunea pentru știinţă a tatălui său, specializându-se în paleontologie și cochetând cu aripa conservatoare a politicii africane. Însă viaţa nu i-a zâmbit prea mult.

La 11 ani, Richard a căzut de pe cal și și-a fracturat craniul. Accidentul său a fost ceea ce l-a convins pe tatăl lui să nu-și părăsească soţia pentru secretară și să se străduiască să își salveze căsnicia. În același an, Richard a fost admis la Duke of York Secondary School unde, încă din prima zi, a militat (asemenea tatălui său) pentru egalitatea între rase. Colegii săi s-au înfuriat și l-au numit „iubitor de negri”. Câţiva mai violenţi l-au încuiat într-o cușcă metalică, în care l-au scuipat, l-au bătut cu nuiele și au urinat pe el. Aflând de incident, administraţia școlii a dat vina pe Richard.

După un alt incident violent, când a fost bătut cu băţul fiindcă a lipsit de la slujba de la capelă, Richard și-a jurat că nu va fi niciodată creștin.

O viaţă dură

Scăpând de loviturile fizice, Richard a primit altfel de lovituri. La 35 de ani, el a aflat că suferă de o boală terminală a rinichilor, însă, după un transplant, și-a revenit complet. La 40 de ani, avionul pe care îl pilota s-a prăbușit, iar Richard și-a pierdut ambele picioare în accident. Doar câteva luni mai târziu, învăţa deja să meargă cu picioare artificiale.

La 67 de ani, cercetătorul poate spune că eforturile sale neobosite i-au adus succes în carieră. În 1984, echipa sa de cercetători a descoperit scheletul care a fost numit „băiatul din Turkana”, primul schelet uman timpuriu, cu picioare lungi, braţe scurte și statură înaltă.

Cochetând cu politica

La sfârșitul anilor 1980, Leakey a încercat să migreze către o carieră guvernamentală în Kenya, conducând Serviciul Kenyan pentru Viaţa Sălbatică (Kenya Wildlife Service). S-a dedicat protejării elefanţilor de vânătorii de fildeș. În 1989 a incendiat 12 tone de fildeș confiscat, într-o demonstraţie care a atras atenţia presei la nivel mondial.

Cu șase ani în urmă, ziarele au relatat detalii despre controversa stârnită de expoziţia de fosile pe care Richard Leakey a organizat-o, împreună cu tatăl său, la Muzeul Naţional din Nairobi. Creștinii evanghelici din Kenya au cerut atunci ca referinţele verbale la evoluţionism să fie retrase din cadrul expoziţiei.

Relaţii tensionate cu creștinii

Episcopul Boniface Adoyo (foto), președintele de atunci al Alianţei Evanghelice din Kenya, a declarat că organizaţia pe care o reprezintă nu se opune expoziţiei în sine, ci interpretării pe care aceasta o dă lumii. „Când folosești evoluţia ca un instrument al lui Dumnezeu în crearea omului după chipul și asemănarea Sa, trebuie să apreciezi la ce nivel al procesului evolutiv atinge omul acest chip (divin)”, a spus episcopul.

„Concluzia este că fie imaginea lui Dumnezeu evoluează, fie Dumnezeu Însuși evoluează, fie fiecare creatură este un chip al lui Dumnezeu. Dumnezeu ar putea fi orice și mi-e teamă că nu mă pot încrede nici într-un 'Dumnezeu schimbător', nici într-un 'Dumnezeu în toate'”, a mărturisit atunci liderul Alianţei Evanghelice Kenyene. Poziţia Alianţei a fost întărită și de afirmaţiile Bisericii Catolice, care a devenit în mod vizibil mai activă în această problemă, până și Papa luând o atitudine de opoziţie faţă de evoluţionism.

Din trecut, în viitor

Revenind la Lakey, cel de dincolo de poziţiile adoptate în dezbaterile în care s-a implicat, omul a cărui meserie este să privească în trecut, putem distinge limpede că viziunea lui privitoare la viitor nu este una luminoasă. Cercetătorul a avertizat recent că „ne pot paște niște dezastre care nu au nicio legătură cu supravieţuirea elefanţilor sau supravieţuirea maimuţelor, ci chiar cu supravieșuirea noastră”.