Vera Pfeiffer, psiholog şi autoarea faimoasei lucrări "Strategies of Optimism", afirmă că, deşi este aproape evident pentru oricine că optimismul este benefic pentru sănătate, fericire, putere de muncă, succes şi încredere în sine, datorită închistării, egoismului şi inerţiei, oamenii "se tem ", în mod absurd, să fie optimişti. În multe cazuri, unii oameni au tendinţa să-şi dezvolte o "filosofie" pesimistă chiar şi atunci când lucrurile le ies bine. Alţii au tendinţa de a fi impresionaţi considerabil mai mult de evenimentele neplăcute, creându-şi astfel singuri tipare mentale negative care le vor produce, prin rezonanţă, şi mai mult rău.

Însă orice pesimist se poate educa să devină un optimist dacă aplică zi de zi 8 exerciţii simple, puse la dispoziţie de James Maddux, profesor de psihologie la Universitatea George Mason (SUA), pentru Huffington Post.

1. Reformulează „dezastrele”

După ce, să spunem, că ai supravieţuit unei runde de concedieri la serviciu, poate simţi panică cu privire la perspectiva de a pierde locul de muncă. Profesorul Maddux sugerează renunţarea la ideea că există doar un loc de muncă care te va face fericit. „Aţi putea crede că, dacă vă pierdeţi locul de muncă, nu veţi găsi niciodată altul care să fie la fel de satisfăcător, dar cel mai probabil, nu e cazul”, spune el.

În timp ce nu ar trebui negat faptul că poziţia actuală nu poate dura pentru totdeauna, este bine să se recunoască şi faptul că probabil vor fi şi alte oportunităţi profesionale care ar putea fi la fel de provocatoare şi satisfacătoare, spune el. Această gândire ar trebui aplicată de fiecare dată când suntem nevoiţi să facem un pas înapoi, pentru a ne reechilibra.

2. Preia controlul

Pesimiştii tind să creadă că li se întâmplă lucruri rele, din cauză că au ghinion sau pentru că nu au calităţile necesare pentru a avea succes, spune Maddux, deşi circumstanţele economice sau un partener necredincios ar putea fi într-adevăr motivul unui eşec profesional sau personal.

El recomandă pesimiştilor să urmărească întotdeauna un echilibru între a accepta responsabilitatea pentru unele dintre circumstanţele negative şi luarea de măsuri, cum ar fi căutarea unui alt loc de muncă sau a unui alt partener de viaţă. Trebuie să ne permitem nouă înşine să recunoaştem că unele lucruri sunt dincolo de controlul nostru.

3. Stai departe de pesimişti

„Nefericirea iubeşte să fie în compania cuiva, şi dacă te înconjori cu persoane sumbre, cel mai probabil nu o să zâmbeşti nici tu. Fă-ţi o misiune din a te eschiva de negativitate. Înconjoară-te cu prieteni care te susţin şi petrece timpul făcând lucruri care te fac fericit. De asemenea păstrează distanţa faţă de literatură şi filme care pot să te deprime”, sfătuieşte Maddux.

4. Fii atent la ce te face optimist

„Încearcă să înţelegi ceea ce gândeşti şi simţi în momentul în care te simţi pozitiv,” sugerează Maddux. „Dacă te simţi bine, încearcă să înţelegeţi ce te-a adus acolo şi cum poţi ajunge acolo din nou.”

Iar atunci când simţim că ne încărcăm cu griji, frici şi gânduri negative, ar trebui să ne gândim la lucrurile care ne fac să ne simţim bine, iar sentimentele legate de acele lucruri vor veni de le sine. „Aminteşte-ţi că iarna este tranzitorie, şi că, în doar un interval scurt de timp, florile vor înflori din nou”.

5. Recompensează-te

Dacă ai lucrat din greu la un proiect săptămâni de-a rândul, sau te-ai pregătit non-stop pentru un interviu, sfatul profesorului Maddux este să îţi oferi singur o recompensă la sfârşitul procesului, indiferent de rezultat. Proiectând mental acel ceva la care abia aşteptăm să ajungem, ne creşte optimismul.

6. Încearcă să ai conversaţii deosebite

Sigur, să stai la taclale este bine pentru întreţinerea conexiunilor sociale. Dar, potrivit unui studiu făcut în 2010 la Universitatea din Arizona (SUA), interacţiunile profunde sunt cele care ne dau un sentiment de mai bine. Deşi poate nu este timp în fiecare zi pentru o discuţie filozofică cu colegul de birou, profesorul Maddux sfătuieşte persoanele pesimiste să se deschidă mai mult către un prieten apropiat sau soţ.

Cuplurile căsătorite care sunt în curs de divorţ se găsesc adesea în poziţia de a putea conversa doar despre lucruri banale. „Scopul terapiei de cuplu nu este doar de a face oamenii să vorbească din nou, ci de a-i face să vorbească despre lucrurile care contează cu adevărat”, spune Maddux.

7. Chiar priveşte partea plină a paharului

Cultivarea optimismului înseamnă spargerea vechilor tipare de gândire şi stabilirea unora noi, consideră Maddux. „Dacă chiar te uiţi la un pahar care este umplut pe jumătate, de ce să nu-l vezi ca pe jumătate plin? Alegerea de a te concentra asupra lucrurilor „pe jumătate pline” din viaţă, te-ar putea ajuta să îţi dai seama că nu ai nevoie să dea apa pe-afară din pahar, pentru a te a simţi optimist.”

8. Bucură-te de ce ai

„Prin comparaţie cu cineva mai slab, cu o casă mai mare, cu un salariu mai mare sau cu o maşină nouă, întotdeauna tu vei fi cel invidios şi pesimist. Aminteşte-ţi că situaţia ta ar putea fi mai rea”, ne atrage atenţia profesorul Maddux.

Într-un studiu, cercetătorii au cerut participanţilor să termine propoziţia „Îmi doresc să fi fost un ______.” Un alt grup a completat fraza „Mă bucur că nu sunt un ______.” Participanţii la studiu şi-au evaluat sentimentul de satisfacţie generală, înainte şi după această sarcină. Cei care au completat propoziţia „Mă bucur că nu sunt un ______” s-au simţit mult mai optimişti decât erau iniţial, conform Huffington Post.