Ce se întâmplă în creierul tău când duci o viaţă sedentară

1378

Lipsa de activitate fizică produce schimbări la nivelul structurii creierului, iar consecinţele negative ale transformărilor cerebrale se pot răsfrânge și asupra sănătăţii inimii, arată un studiu american, citat de NY Times.

Pentru experiment, cercetătorii de la Școala de Medicină din cadrul Universităţii de Stat Wayne au folosit șoareci de laborator. Timp de aproximativ trei luni, o parte din ei au stat în cuști dotate cu roată pentru alergare, iar cealaltă parte în cuști simple. Astfel, în timp ce animalele din primul grup ajungeau să alerge aproape cinci kilometri în fiecare zi, cei din al doilea grup ducea o viaţă sedentară, lipsită de mișcare.

După scurgerea intervalului, experţii au analizat schimbările petrecute la nivelul neuronilor din regiunea creierului denumită măduva rostrală ventrolaterală. Această zonă joacă un rol important în controlarea respiraţiei și a altor activităţi vitale executate inconștient. Pentru a putea observa transformările, animalele au fost injectate cu o substanţă care colorează anumiţi neuroni.

Cercetătorii nu au observat schimbări majore la nivelul creierului șoarecilor care au alergat faţă de structura cerebrală pe care o aveau la începutul experimentului. În schimb, în cazul animalelor sedentare, ei au descoperit o creștere a numărului de „ramuri” care leagă neuronii de sistemul nervos. Aceste transformări pot conduce la o suprastimulare a sistemului nervos simpatic al creierului, fapt ce poate provoca probleme cardiovasculare. Experţii cred că acest mecanism de transformare a modului de funcţionare și a structurii creierului ar putea fi valabil și în cazul oamenilor.

Studiile anterioare au subliniat importanţa practicării sportului atât pentru păstrarea sănătăţii inimii, a creierului și a întregului corp. De exemplu, exerciţiile fizice relativ intense pot contribui la îmbunătăţirea funcţiilor inimii, în cazul persoanelor cardiace, au observat experţii de la Universitatea New England. De asemenea, cei care fac mișcare în mod regulat se bucură de un nivel mai înalt de performanţă cognitivă, dar și de o capacitate mai bună de a face faţă stresului cognitiv, susţin cercetătorii de la Universitatea din Granada. Totodată, sportul îmbunătăţește abilităţile de gândire, de concentrare și de memorare, au observat specialiștii de la Institutul Naţional de Îmbătrânire din SUA.

Nu în ultimul rând, specialiștii de la Universitatea Princeton au descoperit că exerciţiile fizice joacă un rol important în „reorganizarea creierului”, astfel încât să ajute subiectul să facă faţă mai ușor stresului și anxietăţii.