Obiceiuri care îţi slăbesc sistemul imunitar

1253

Pe lângă faptul că ne protejează de gripa și de răcelile specifice sezonului rece, sistemul imunitar joacă un rol vital în apărarea întregului organism de bolile cronice. De aceea întărirea acestuia și evitarea obiceiurilor care îţi slăbesc imunitatea sunt strategii esenţiale existenţei.

Consumul de zahăr și de alcool poate dăuna sistemului tău imunitar, scriu specialiștii de la The Joint Medical Service.  Abilitatea de protejare a celulelor albe din sânge scade cu 40 de procente, după ingerarea a 100 de grame de zahăr (sau două doze de suc). Efectul nociv al zahărului asupra sistemului imunitar poate persista chiar și cinci ore.

Alcoolul în exces acţionează asupra imunităţii într-un mod asemănător zahărului, distrugând abilitatea celulelor albe de a lupta împotriva germenilor. În plus, băuturile alcoolice pot cauza deficienţe nutriţionale consumatorului.

Dormitul insuficient poate diminua eficienţa sistemului imunitar. Experţii americani au observat acest fenomen după ce au rugat o serie de studenţi să doarmă doar patru ore pe noapte timp de aproape o săptămână, înainte de a li se face vaccinul antigripal, scrie Web MD. Rezultatele au arătat că în corpul lor a fost produs un număr scăzut de anticorpi, cu jumătate mai mic decât cel produs în mod normal în urma vaccinării. De asemenea, un studiu pe animale a demonstrat că somnul cu întreruperi poate avea efecte nocive asupra sistemului imunitar, care se traduc prin creșterea riscului de răspândire a cancerului în corp și a gradului de agresivitate a tumorilor.

Nivelul crescut al hormonilor de stres în momentele tensionate poate slăbi, de asemenea, sistemul imunitar, adaugă Web MD. De aceea, devine esenţial să descoperi și să aplici strategii eficiente de reducere a stresului. Practicarea sportului este una dintre metodele care te ajută să te eliberezi de tensiune și, în același timp, contribuie la întărirea sistemului imunitar.

Chiar și singurătatea îţi ameninţă imunitatea. Psihologul John Cacioppo susţine că una dintre metodele prin care se poate „citi” izolarea stă în modul de funcţionare a sistemului tău imunitar. Totodată, un experiment a arătat că vacinul antigripal are un efect mult mai slab în cazul studenţilor singuratici, faţă de cei care aparţin unui grup, scrie Web MD.

Nu în ultimul rând, faptul că ţi-ai pierdut simţul umorului poate afecta puterea sistemului tău imunitar. În schimb, zâmbetele și râsetele sunt adevărate vitamine pentru corpul nostru, contribuind, printre altele, la întărirea imunităţii.

Lista obiceiurilor dăunătoare imunităţii poate fi completată și de hidratarea insuficientă, de consumul exagerat de antibiotice sau chiar de faptul că ești pesimist și pierzi din vedere partea plină a paharului.