Pentru a-ţi păstra și a-ţi îmbunătăţi unul dintre cele mai preţioase simţuri, cel care îţi permite să vezi tot ce este în jurul tău, experţii recomandă atât efectuarea unor exerciţii pentru ochi, dar și anumite modificări ale stilului de viaţă.

Alimentele bogate în vitamina C și E, luteină, zinc și acizi grași omega-3 pot contribui la protejarea vederii și diminuarea riscului de dezvoltare a unor afecţiuni de natură oftalmologică (de exemplu, cataracta sau degenerarea maculară), scrie Web MD.

Printre produsele benefice pentru ochii tăi se numără spanacul, varza, oleaginoasele, fasolea, citricele, ouăle, somonul sau tonul. Dr. Oz adaugă pe lista alimentelor recomandate pentru păstrarea sănătăţii vederii produse care conţin antocianină (struguri, goji, afine), cisteină, lecitină și sulf (usturoi, ceapă, capere), betacaroten, zeaxantină și lecitină (morcovi, cartofi dulci, dovleac).

Totodată, adoptarea unui regim alimentar sănătos poate fi un mijloc de prevenire a diabetului, o boală care poate conduce la pierderea vederii pacientului.

De asemenea, renunţarea la fumat joacă un rol important în reducerea riscului apariţiei problemelor legate de sănătatea ochilor. Ţigările pot conduce la dezvoltarea unor afecţiuni precum cataracta, degenerarea maculară sau îţi pot afecta nervii optici.

În ceea ce privește exerciţiile de vedere, un studiu recent a demonstrat că persoanele fără probleme ale ochilor își pot îmbunătăţi abilitatea de a vedea cu ajutorul învăţării perceptuale. „Obiectivul programului este de a antrena creierul să răspundă mai bine la semnalele pe care le primește de la ochi”, a declarat unul dintre cercetători, Aaron Seitz, de la Universitatea din California, Riverside. La studiu au participat jucători de baseball, care au nevoie de un simţ al văzului extrem de bine dezvoltat. Timp de două luni, ei și-au antrenat vederea circa 25 de minute pe zi, de patru ori pe săptămână, folosind tehnica învăţării perceptuale.

Mai exact, ei trebuiau să aleagă anumite modele vizuale create, folosind stimuli care atrag atenţia cortexului vizual din creier, scrie Medical Daily. Pe parcursul exerciţiului, „mușchii vizuali” au fost forţaţi să se întindă, deoarece modelele afișate deveneau tot mai variate. La finalul perioadei de două luni, participanţii au observat că au o „vedere periferică mai bună”, „văd mai ușor în depărtare” sau „văd mingea mai bine”. În plus, unii au remarcat și că ochii lor nu mai obosesc la fel de repede ca înainte.

Dr. Oz recomandă și alte exerciţii pentru ochi și îi sfătuiește pe cei care le vor adopta să le pună în practică atât dimineaţa, după trezire și seara înainte de culcare, cât și de fiecare dată când își simt ochii obosiţi. De asemenea, toate trebuie realizate după ce te-ai relaxat. Unul dintre exerciţii presupune îndreptarea privirii în sus și executarea a 10 rotaţii ale ochilor în sensul acelor de ceasornic, urmate de alte 10 rotaţii în sens invers.

Pentru un alt exerciţiu vei avea nevoie de un pix pe care îl vei ţine în mână, la nivelul ochilor, în timp ce braţul este întins. Concentrează-ţi privirea asupra pixului. Apoi începi să micșorezi distanţa dintre obiect și ochi, până când pixul ajunge la circa 15 cm de vârful nasului, în tot acest timp, păstrându-ţi privirea aţintită la pix. Apoi adu pixul la distanţa iniţială, de la care ai pornit. Repetă aceast exerciţiu de 10 ori.

Înainte de a începe exerciţiile vizuale sau de a adopta un anumit regim alimentar este esenţial să te consulţi cu medicul specialist. De asemenea, aceste metode nu înlocuiesc tratamentele medicale prescrise de doctor.