Un bărbat din Turcia, în vârstă de 42 de ani, fumător de 26 de ani, a apelat la o măsură extremă pentru a putea renunţa la acest obicei nociv. Speriat că tatăl lui a murit de cancer la plămâni, iar el nu putea nicicum să renunţe la ţigări, bărbatul a decis să poarte pe cap o cască de metal, care se închide cu lacăte în lateral. Atunci când pleacă de acasă sau rămâne singur, cheia de la lacăte o lasă fiicei sau soţiei sale, scrie Huffington Post.

De ce să te lași de fumat?

Mulţi fumători nu reușesc să renunţe la acest obicei până când nu se întâmplă în viaţa lor un eveniment negativ care să aibă legătură cu fumatul. Bărbatul din Turcia s-a speriat când tatăl său a murit din cauza unui cancer la plămâni. Alţii se sperie când văd la analize că au plămânii perforaţi. Conform unui studiu realizat de Universitatea St. Andrews, apariţia ridurilor în cazul femeilor şi a impotenţei la bărbaţi sunt motive semnificative pentru care fumătorii renunţă la viciul lor.

Fumatul înfundă arterele, cauzează cancer pulmonar, provoacă orbire ireversibilă, cauzează atacuri vasculare cerebrale, distruge plămânii, cauzează cancer oral, încarcă organismul de toxine și până la urmă, lasă copii orfani.

„Faceţi o listă! În capul ei puneţi oamenii pe care îi iubiţi cel mai mult. Mai jos, treceţi ochii, picioarele, rinichii și inima dumneavoastră. Apoi tăiaţi cu o linie lucrurile la care vă simţiţi ok să renunţaţi ca să puteţi fuma în schimb.” Acesta este pontul lui Bill, un bărbat de 40 de ani care a suferit o operaţie pe cord, căruia i-a cedat un rinichi, i-a fost amputat un picior și a pierdut vederea la un ochi din cauza fumatului. Mărturia lui face parte dintr-o campanie anti-fumat derulată în acest an de guvernul american. O altă mărturie îi aparţine lui Terrie Hall, de 52 de ani, care a început să fumeze când avea 17 ani, pentru că se simţea exclusă din grupul ei de prieteni. În timp, a ajuns să fumeze două pachete pe zi, iar la 40 de ani a fost diagnosticată cu cancer de gât. Medicii i-au scos laringele, așa că acum vorbește cu o voce groasă și aspră, emisă de un dispozitiv hands-free instalat într-o gaură din gâtul ei.

Cum să te lași de fumat?

Deși nu există o reţetă universală care odată aplicată poate asigura succesul unei astfel de tentative, există mai multe elemente care odată controlate promit să te ajute mult în acest efort.

1. Fă o listă cu motivele pentru care vrei să renunţi la fumat! Studiază cu atenţie avantajele renunţării la fumat şi stabilește care dintre ele sunt cu adevărat importante pentru tine.

2. Stabilește data exactă! Este recomandat să planifici ziua renunţării cât mai curând. Nu amâna mai mult de 1-2 săptămâni. Notează ziua şi ora, după care nu vei mai fuma nicio ţigară.

3. Începe un program de exerciţii fizice aerobice! Mişcarea este cel mai bun antidot împotriva stresului excesiv şi a creşterii în greutate. Cea mai bună şi mai accesibilă formă de mişcare este mersul pe jos. Rezervă-ţi mai mult timp pentru exerciţii de relaxare și dormi cel puţin opt ore de somn în fiecare noapte.

4. Mâncă şi bea pentru a reuşi! Alimentaţia are importanţă capitală pentru asigurarea reuşitei. Consumă din abundenţă fructe, legume, zarzavaturi, cereale integrale şi pâine integrală. Evită carnea, preparatele din carne, grăsimile, prăjelile şi alimentele rafinate. Evită produsele alimentare pe care le asociai cu fumatul și alte obiceiuri care afectează judecata şi voinţa.

5.Pregătește-te pentru momentele dificile ale sevrajului! Familiarizează-te cu simptomele perioadei de dezintoxicare pentru a nu fi surprins de neplăcerile din primele zile. Încurajează-te cu gândul că, în general, după trei-patru zile, aceste senzaţii se atenuează şi nu te lăsa intimidat de mediul ostil, învaţă dinainte să refuzi în mod politicos ţigările şi alcoolul oferite de prietenii sau colegii necooperanţi.

6. Stabilește recompense care să te stimuleze! Experienţa arată că este foarte util să îţi oferi un stimulent semnificativ la realizarea fiecărei etape importante a renunţării la fumat: în prima zi – ziua eliberării – la o săptămână de libertate, la trei luni, la şase luni şi la un an.

7. Apelează la asistenţa specialiştilor! Acolo unde există cabinete medicale şi personal medical specializat, apelează la sfatul acestora şi beneficiezi de experienţa acumulată. Dacă ai posibilitatea de a renunţa la fumat într-un cadru organizat, nu ezita să te înscrii.

8. Dacă te poticnești, ia-o de la capăt! Majoritatea fumătorilor încearcă de mai multe ori până reuşesc să se elibereze de fumat. Dacă ţi se întâmplă să aprinzi o ţigară aproape fără să îţi dai seama, nu te da bătut. Mai degrabă oprește-te, aruncă ţigara şi gândește pozitiv. Nu e totul pierdut.