Fitness pentru creierul tău

3814

Până acum se credea că este imposibilă regenerarea creierului sau îmbunătăţirea performanţelor sale, însă acum oamenii de ştiinţă susţin că acest lucru este posibil.

Până nu de mult, se credea că nu este posibilă regenerarea creierului după suferirea unui traumatism sau în urma unei afecţiuni şi nici adaptarea sau schimbarea lui. Însă oamenii de ştiinţă au descoperit că are această capacitate, numită neuroplasticitate, chiar şi la vârsta adultă. Creierul uman îşi poate îmbunătăţi performanţele când este vorba de învăţare şi memorie, spre exemplu, şi poate dezvolta mecanisme prin care să se protejeze de anumite boli, însă este nevoie de stimulare, notează helpguide.org.

Majoritatea metodelor de stimulare pot fi aplicate de către oricine, oricând şi oriunde. Norman Doige, psihiatru şi autor al cărţii The Brain´s Way of Healing, sugerează câteva dintre acestea pentru The Guardian:

1. Mergi pe jos. Un exerciţiu simplu, fără prea mult efort, precum mersul pe jos previne demenţa, potrivit cardiff.ac.uk. Odată cu înaintarea în vârstă, dimensiunea creierului se micşorează, lucru care afectează în mod considerabil, printre altele, memoria. Mersul pe jos, de cel puţin 3 ori pe săptămână (ideal ar fi de 5 ori) câte aproximativ 3 kilometri, creşte dimensiunea creierului, în mod special a hipocampului, una dintre primele regiuni afectate de boala Alzheimer.

2. Învaţă ceva nou. Poate fi o limbă nouă sau cântatul la un instrument sau orice altceva. La vârsta adultă, oamenii nu mai obişnuiesc să înveţe nimic nou, deşi acest lucru este esenţial pentru menţinerea în formă a creierului. Învăţatul unui lucru nou stimulează o anumită zonă cerebrală responsabilă de atenţie şi de consolidarea unor noi conexiuni.

3. Fă exerciţii. Orice exerciţiu sau joc ce îţi provoacă atenţia, gândirea, intuiţia, memoria, logica sau orientarea în spaţiu este bine-venit, deoarece contribuie la menţinerea creierului în formă.

4. Mănâncă sănătos. În afară de exerciţiile fizice şi cele mintale, performanţa creierului poate fi conservată şi chiar îmbunătăţită prin alimentaţie. Consumul anumitor nutrienţi esenţiali este vital pentru sănătatea creierului şi pentru prevenirea anumitor boli, printre care Alzheimer.

5. Dormi suficient. Potrivit experţilor, somnul accelerează şi înlesneşte curăţarea creierului de „deşeurile” celulare. Un studiu recent a arătat că printre aceste deșeuri se numără şi proteina care contribuie la dezvoltarea demenţei. Mai mult decât atât, în timpul somnului se consolidează conexiunile recent formate în urma procesului de învăţare din timpul zilei, făcându-le mai durabile. Se recomandă un minimum de 8,5 ore de somn pe noapte.

Creierul este probabil cel mai important organ pe care îl avem, un motiv în plus pentru a face tot ce stă în puterea noastră pentru a-l antrena şi a evita degradarea neuronilor.