7 sfaturi pentru a mânca mai sănătos

1705

Poate printre ţintele tale pentru anul acesta se află şi aceea de a mânca mai sănătos şi de a te menţine în formă sau de a elimina kilogramele în plus. Dar cum poţi face aşa ceva? Iată câteva sfaturi de la specialiști.

La început de an, printre ţintele multora se află şi aceea de a slăbi sau de a face sport şi a mânca sănătos. Pe măsură ce zilele şi săptămânile trec, bunele intenţii rămân doar atât: intenţii. De ce? Fie pentru că nu se conştientizează importanţa acestui lucru, fie pentru că aceste ţinte par greu de atins, fie pentru că sunt atât de multe schimbări de făcut încât devin copleşitoare iar soluţia cea mai simplă pare a fi renunţarea.

Cynthia Sass, dietetician recunoscut, cu titlul de master în sănătate publică, prezintă câteva metode simple pentru atingere a ţintei de a mânca sănătos şi, prin urmare, de a avea greutatea corespunzătoare. Cel mai important lucru este stabilirea unor schimbări, obiective mici, realiste, care să fie adoptate pe rând, iar după ce acestea devin rutină, să fie stabilite altele, notează edition.cnn.com.

Iată câteva sfaturi pentru a mânca mai sănătos:

1. Simplifică şi fă schimbări mici. Nu te mai gândi atât de mult la numărul caloriilor sau la greutatea alimentelor pe care le consumi, ci, în primul rând, gândeşte-te la faptul că trebuie să mănânci variat şi cât mai simplu. Acest lucru te va ajuta să faci alegeri sănătoase. Totodată, nu te grăbi să faci schimbări mari, pentru că acestea nu vor fi de durată. Fă paşi mici, iar atunci când te-ai obişnuit cu schimbările sau au devenit un obicei, este momentul să faci altele.

2. Orice schimbare contează. Majoritatea oamenilor care vor să-şi schimbe alimentaţia fac schimbări drastice de la o zi la alta. Aceste schimbări durează doar câteva zile, din cauza faptului că sunt prea radicale, după care se revine la vechile obiceiuri. Dacă priveşti schimbarea alimentaţiei ca pe o necesitate, ca pe o metodă de a te simţi mai bine, de a avea mai multă energie, de a reduce riscul de a suferi anumite boli, ca pe o ţintă pe termen lung, orice schimbare, cât de mică ar fi, contează.

3. Planifică porţii mai mici. Depinde de fiecare caz în parte, dar de cele mai multe ori, mâncăm mai mult decât ne este necesar. De aceea, una dintre metodele pentru a mânca mai puţin este aceea de a folosi farfurii mai mici. Se pare că efectul vizual contează, iar atunci când folosim o farfurie mai mare, tindem să o umplem. Prin urmare, folosind o farfurie mai mică, vom mânca mai puţin. Dacă nu ne săturăm (deşi se recomandă să nu fim sătui la terminarea mesei), putem mânca mai multă salată verde. Aceasta conţine puţine calorii, dar menţine senzaţia de saţietate.

4. Mănâncă fructe şi legume la fiecare masă. Ele sunt baza unei diete sănătoase, deoarece sunt foarte hrănitoare şi sărace în calorii. Mai mult decât atât, sunt o sursă importantă de vitamine, minerale, fibră şi antioxidanţi, care protejează împotriva multor boli. Mulţi oameni preferă complexele vitaminice care să suplinească lipsa fructelor şi legumelor, însă experţii au arătat că nu sunt la fel de eficiente ca acestea. De aceea, se recomandă un curcubeu de fructe şi legume şi un minimum de 5 porţii pe zi, notează helpguide.org.

5. Alege apa în locul altor băuturi. În afară de faptul că hidratează, ajută la pierderea în greutate, prin diminuarea poftei de mâncare şi stimularea metabolismului. În plus, curăţă organismul de toxine, creşte nivelul de energie, contribuie la menţinerea echilibrului fluidelor în organism, ajută la menţinerea echilibrului caloric, al formei musculare, al funcţionării întregului corp şi contribuie la menţinerea unui ten frumos şi sănătos, potrivit webmd.com.

6. Alege alimentele integrale. Majoritatea oamenilor preferă produse cât mai rafinate, însă cele integrale sunt asociate cu un risc mai redus de a suferi de cancer, diabet, boli cardiovasculare şi obezitate. De asemenea, sunt mai delicioase, conţin mai multă fibră şi antioxidanţi. Studiile au arătat că aceia care consumă cereale integrale au o inimă mai sănătoasă. Pentru a fi mai uşoară trecerea de la produsele rafinate la cele integrale, pentru început, le poţi combina şi, cu timpul, poţi renunţa la prima categorie.

7. Moderează consumul de zahăr şi sare. Se pare că reducerea consumului de zahăr are rezultate mai bune decât eliminarea lui. Reducerea poate fi un obiectiv mai realist şi mai uşor de atins. Primul pas, ar fi reducerea consumului de bomboane sau prăjituri, însă nu trebuie să uităm nici de zahărul ascuns în anumite produse semipreparate sau în sosuri, în produsele fast-food, în băuturi carbogazoase şi altele. De asemenea, se recomandă reducerea consumului de sare, care, în exces, provoacă hipertensiune şi alte boli cardiovasculare.

Majoritatea oamenilor nu se încadrează nicidecum în parametrii recomandaţi de către experţii în domeniul sănătăţii în ceea ce priveşte alimentaţia. Mulţi cred că aceasta, împreună cu exerciţiile fizice regulate, sunt valabile doar pentru persoanele supraponderale sau obeze. Însă principalul motiv pentru care ar trebui adoptat un stil de viaţă adecvat nu este silueta, ci sănătatea. Acesta protejează împotriva multor boli şi are nenumărate beneficii, atât la nivel fizic, cât şi emoţional.