Profesor de la Harvard: uleiul de cocos este „otravă curată”

734

Epidemiologul Karin Michels, profesor la Facultatea T. H. Chan de Sănătate Publică din cadrul Universităţii Harvard, a stârnit noi discuţii despre proprietăţile uleiului de cocos, după ce prezentarea în care declara că acesta ar fi „o otravă curată” s-a viralizat pe internet.

Epidemiologul Karin Michels, profesor la Facultatea „T. H. Chan” de Sănătate Publică, din cadrul Universităţii Harvard, a stârnit noi discuţii despre proprietăţile uleiului de cocos, după ce prezentarea în care declara că acesta ar fi „o otravă curată” s-a viralizat pe internet.

Prelegerea în care Karin Michels pune uleiul de cocos pe lista „erorilor nutriţionale” a avut loc la Universitäts Klinikum, din Freiburg, și este în limba germană. Aceasta n-a fost însă o piedică în calea cumulării a peste un milion de vizualizări într-o singură lună, ceea ce reflectă totodată popularitatea acestui ulei, care, în ultimii 30 de ani, a fost văzut ca o alternativă sănătoasă în bucătărie.

Epidemiologul a criticat publicitatea înșelătoare făcută de militanţii mișcării superfood și a catalogat acest ulei drept „unul dintre cele mai rele lucruri pe care le poţi mânca”, apreciind totodată că efectul lui asupra sănătăţii este la fel de bun precum cel al „otrăvii pure”. Michels și-a argumentat poziţia atrăgând atenţia asupra faptului că uleiul de cocos are un conţinut foarte ridicat de grăsimi saturate, cele despre care se știe că ridică nivelul colesterolului LDL, și crește riscul apariţiei bolilor cardiovasculare.

Nu toţi nutriţioniștii ar merge atât de departe cât să numească acest ulei „o otravă”, așa cum a numit-o Michels, însă, e drept, numeroși specialiști în nutriţie sunt foarte rezervaţi când vine vorba de temeiul popularităţii acestui aliment declarat sănătos.

Un sondaj efectuat anul trecut de către Asociaţia Cardiologilor Americani a descoperit că, în timp ce aproape trei sferturi dintre americani consideră că uleiul de cocos este sănătos, doar 37% dintre nutriţioniști împărtășesc această opinie. Autorii studiului au pus diferenţa de percepţie pe seama marketingului de care a beneficiat uleiul de cocos în presa populară. Mulţi dintre cei care argumentează în favoarea consumului de ulei de cocos spun că acesta abundă în trigliceride cu catenă medie. În realitate însă, acest tip de trigliceride constituie doar 4% din totalul trigliceridelor din uleiul cocotier.

Uleiul de cocos conţine peste 80% grăsimi saturate, cu aproape o treime mai multă grăsime saturată decât conţine untul, declara Victoria Taylor, nutriţionist în cadrul Asociaţiei Cardiologilor Britanici. Comparativ cu o lingură de ulei de măsline însă, o lingură de ulei de cocos conţine de circa 6 ori mai multă grăsime saturată, aproape atingând limita zilnică, de 13 grame, recomandată de Asociaţia Cardiologilor Americani.

În ciuda faptului că „e o întreagă modă în jurul lui”, cum spunea dr. Alice Lichtenstein, profesor de nutriţie la Universitatea Tufts, „nu există practic nicio informaţie tehnică care să susţină această modă”.

Însă nu toate uleiurile de cocos sunt la fel de dăunătoare. Deși are același conţinut de substanţe dăunătoare, uleiul cocotier procesat, albit și dezodorizat, care a fost tratat cu solvenţi și expus la temperaturi foarte înalte, ar putea fi mai dăunător decât uleiul de cocos virgin. Procesarea intensă ar putea distruge unii acizi grași esenţiali și antioxidanţi, precum acidul lauric (acid gras de catenă medie), despre care se știe că ridică nivelul colesterolului bun.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Departamentul de Sănătate și Servicii pentru Societate al SUA, Administraţia pentru Hrană și Medicamente Administration din SUA, Asociaţia Americană de Cardiologie, Asociaţia Dieteticienilor Americani, Sistemul Naţional de Sănătate Britanic, Fundaţia Britanică pentru Nutriţie și chiar sindicatul Nutriţioniștilor din Canada au emis toate recomandări ca, din cauza nivelurilor sale ridicate de grăsimi saturate, să limităm sau să evităm cu totul consumul de ulei de cocos.