Studiu: Dieta mediteraneeană protejează creierul

513

Persoanele în vârstă care au o dietă mediteraneeană au mai multe șanse să-și păstreze tinereţea creierului, prin menţinerea volumului acestuia în ciuda tendinţei naturale de descreștere determinate de procesul de îmbătrânire.

Potrivit unui nou studiu publicat în jurnalul medical Neurology, editat de Academia Americană de Neurologie, citat de Science Daily, subiecţii care nu au fost foarte fideli dietei mediteraneene au prezentat un risc mai mare de a pierde din masa totală a creierului pe parcursul celor trei ani de studiu, în comparaţie cu cei care au urmat cu consecvenţă acest tip de alimentaţie.

„Pe măsură ce îmbătrânim, creierul se micșorează și pierdem celule nervoase, ceea ce poate afecta învăţarea și memoria”, susţine autoarea cercetării, Michelle Luciano, din cadrul Universităţii din Edinburgh, Scoţia. „Acest studiu aduce dovada că dieta mediteraneeană are un impact pozitiv asupra sănătăţii creierului”, arată aceasta în lucrare.

Oamenii de știinţă au colectat informaţii privind obiceiurile alimentare a 967 de persoane din Scoţia care nu fuseseră diagnosticate cu demenţă. Dintre acestea, 562, cu vârste de circa 73 de ani, au fost supuse unui test de imagistică prin rezonanţă magnetică (IRM), cu ajutorul căruia creierele le-au fost scanate. S-a urmărit volumul total al acestui organ, dar și cel al materiei cenușii și grosimea cortexului. Din acest grup, 401 persoane au revenit pentru o analiză IRM trei ani mai târziu, adică în jurul vârstei de 76 de ani. Măsurătorile au fost reluate și analizate în raport cu modul în care persoanele respective au urmat principiile dietei mediteraneene: adică aport crescut de fructe, legume, ulei de măsline, seminţe, cereale, cantităţi moderate de pește și lactate și o proporţie limitată de carne roșie și pui.

Cercetătorii au descoperit că adepţii dietei mediteraneene pierd materie cenușie într-un ritma mai lent decât subiecţii cu alte diete. Însă aceste schimbări nu au fost influenţate, potrivit aceluiași studiu, de consumul de pește și de alte tipuri de carne, lucru vine în contradicţie cercetări anterioare. De exemplu, consumul ridicat de carne roşie poate duce la acumularea unor cantităţi excesive de fier în organism, iar acest fenomen este asociat cu o creştere a riscului de apariţie a bolii Alzheimer, indică un studiu al cercetătorilor de la Universitatea din California, campusul din Los Angeles.

„Este posibil ca anumite componente ale dietei mediteraneene să fie responsabile pentru această situaţie sau toate componentele în combinaţie”, a precizat Luciano. Experta a explicat diferenţele faţă de studiile anterioare și prin metodologia specifică adoptată. În cadrul cercetărilor anterioare s-au luat în calcul măsurătorile efectuate asupra creierului numai la un anumit moment, în timp ce studiul acesta a urmărit subiecţii o perioadă mai lungă. „În cercetarea noastră, obiceiurile alimentare au fost luate în calcul înainte de măsurarea volumului creierului, ceea ce subliniază faptul că alimentaţia poate oferi creierului o protecţie pe termen lung”, susţine Luciano, care recunoaște însă necesitatea mai multor cercetări pentru a confirma aceste rezultate.

Totuși nu este pentru prima oară când se ajunge la concluzii similare asociate cu dieta mediteraneeană. De exemplu, în 2010, un studiu realizat de Societatea Americană pentru Nutriţie, citat de healthday.com, concluziona că adulţii de peste 65 de ani ar trebui să includă în alimentaţia lor elemente specifice dietei mediteraneene, precum uleiul de măsline, legumele, nucile și seminţele, pentru a-și îmbunătăţi memoria și alte aptitudini cognitive. Studiul a fost realizat cu ajutorul a 4.000 de adulţi de aproximativ 65 de ani, testaţi la fiecare trei ani, timp de 15 ani, cercetătorii concluzionând că un stil de viaţă bazat pe dieta mediteraneeană ajută la protejarea creierului de efectele îmbătrânirii.

De asemenea, cercetători ai Universităţii Columbia au monitorizat 674 de locuitori ai Manhattanului cu vârsta medie de 80 de ani şi au descoperit că, în cazul celor care au urmat o alimentaţie mediteraneeană, creierul avea mai multă materie cenuşie şi albă decât în cazul celorlalţi. Practic, procesul de îmbătrânire în cazul celor cu dietă mediteraneeană fusese încetinit cu cinci ani, arată studiul respectiv. „Există tot mai multe dovezi că a avea o alimentaţie bogată în peşte, legume, zarzavaturi şi nuci face bine creierului”, spune dr. James Pickett, coordonator al Departamentului de cercetare din cadrul Societăţii Alzheimer.

Beneficiile aduse de dieta mediteraneeană nu se limitează doar la probleme asociate sănătăţii creierului. Alte studii au arătat că alimentaţia mediteraneeană este cea mai eficientă metodă pentru a controla obezitatea. De asemenea, reduce riscul de boli cardiovasculare. Nu în ultimul rând, dieta mediteraneeană adaugă câţiva ani vieţii. Luate în ansamblu, aceste concluzii nu lasă loc prea mult de controverse. Cu toate acestea, datele statistice actuale indică o creștere puternică a numărului de îmbolnăviri sociate obiceiurilor alimentare, iar românii nu fac excepţie de la acest trend. Până la urmă, nu lipsa de informaţie ar fi problema, ci deciziile luate în mod conștient și care ne afectează viaţa zi de zi.