Dr. Danielle Sheypuk se află în scaunul cu rotile de la vârsta de doi ani. Însă handicapul nu i-a alterat puternica ambiţie. Pe lângă faptul că dr. Sheypuk este psiholog, militant pentru drepturile persoanelor cu dizabilităţi și comentator media, ea a rupt baremele frumuseţii, devenind primul model din istorie care a „pășit" pe podiumul de la Săptămâna Modei din New York în scaunul ei cu rotile.

Handicapul tinerei de numai 36 de ani a fost cauzat de o boală ereditară, denumită atrofie musculată spinală, scrie Medical Daily. Boala de care suferă dr. Sheypuk este incurabilă, iar tratamentele aplicate în acest caz ajută doar la prevenirea complicaţiilor și la stăpânirea simptomelor.

Afecţiunea cumplită nu i-a „furat” însă curajul cu care a sfidat idealurile frumuseţii promovate în lumea modei, unde standardele privind aspectul sunt deosebit de stricte. Iar în acest mod, dr. Sheypuk a făcut un pas imens pentru reconstruirea încrederii în sine a tuturor celor care nu ating rigorile acestor standarde. Mai mult, în 2012, ea a fost distinsă cu titlul de Ms. Wheelchair New York.

„Oamenii cu dizabilităţi trebuie să vadă asta. Este o metodă de creștere a încrederii în sine. Poate transmite gândul că «dacă ea face asta și eu o pot face. Cui îi pasă de scaunul meu cu rotile?»”, a declarat dr. Sheypuk, citată de Huffington Post.

Totodată, ea remarcă faptul că publicul alcătuit din persoane cu handicapuri, ale căror obiceiuri nu sunt mereu diferite de ale celorlalţi oameni, este un public ignorat de către industria modei. „Persoanele cu dizabilităţi sunt o piaţă liberă a consumatorilor, în ceea ce privește moda. Citim reviste, facem cumpărături în magazine, dar nimic nu ne este adresat vreodată nouă.”

Pe contul de Instagram al lui dr. Sheypuk poţi vedea imagini inedite de la Săptămâna Modei și poţi observa cum a radiat tânăra pe podiumul pe care a defilat în căruciorul ei cu rotile.

Necesitatea prezenţei unor modele de urmat

Iniţiativa a pornit de la designerul Carrie Hammer, care a dorit să schimbe puţin modul în care femeile își percep imaginea de sine. Astfel, ea a ales să aducă pe podium „modele de urmat”, după cum a declarat artista pentru Huffington Post. „Este atât de important pentru mine ca femeile să aibă o imagine pozitivă despre corp și să fie puternicite în carieră și în viaţa lor. Linia mea de haine face rochii care să se potrivească femeilor. Nu facem rochii în care femeile trebuie să se potrivească”, susţine Hammer.

Drept rezultat, cei din public au simţit fiori atunci când au fost martori la defilarea lui Sheypuk, și acest lucru i-a ajutat să plece de la eveniment simţindu-se mai puternici, mărturisește artista.

Și mai multe iniţiative

În ultima perioadă, am fost martorii unui fenomen de reinventare a standardelor nerealiste ale frumuseţii, menit să le reconstruiască încrederea în sine a celor care aspiră, ori se simt ameninţaţi de ele.

Videoclipul realizat de Globl Democracy sau campania Dove Evolution sunt doar două exemple care stau mărturie faptului că perfecţiunea poate fi atinsă, cel puţin pe „hârtie”, prin intermediul artificiilor. Procesul de atingere a idealului de frumuseţe este realizat prin intermediul produselor de machiaj, de aranjare a părului, toate încununate, adesea, de prelucrarea imaginii, cu stil și talent, în programe specializate de manipulare a fotografiilor.

Însă iniţiativele îndrăzneţe au încercat în diferite feluri să readucă la realitate aceste standarde mult prea ridicate ale frumuseţii, cu care suntem bombardaţi, poate, zilnic. Regatul Unit, de exemplu, a recurs la metoda de cenzurare a imaginilor prelucrate digital, care prezintă modele cu un aspect impecabil și, totodată, nerealist, scrie The Collegian. De asemenea, în cadrul Săptămânii de Modă de la NY de anul acesta, brandul DKNY a ales să își prezinte colecţiile de haine și prin intermediul „oamenilor reali”, nu numai cu ajutorul modelelor.

Iar anul trecut, organizaţia elveţiană de apărare a drepturilor persoanelor cu handicap, Pro Infirmis, a avut îndrăzneaţa iniţiativă de a crea manechine după corpul persoanelor cu dizabilităţi. Astfel, modele de plastic cărora le lipsea un membru, care aveau o formă deformată a corpului sau baston au fost amplasate în vitrinele magazinelor de pe cea mai cunoscută stradă din Zurich, Bahnhofstasse.

Poate însă cel mai emoţionant manifest realizat în scopul de redescoperire a frumuseţii adevărate se regăsește într-o scrisoare adresată de un tată fiicei sale și tuturor femeilor din lume „care au nevoia să audă cuvintele unui tată”. În epistola sa, Kelly M. Flangan i-a explicat fetiţei sale de numai patru ani cum ar trebui să privească sensul cuvintelor cu care sunt bombardate femeile într-un raion de cosmetice și i-a dezvăluit acel element secret care o face cu adevărat frumoasă: „Unde se ascunde frumuseţea ta? În interior.”