Preţul nopţilor nedormite

4742

Beneficiile obţinute în urma sacrificării timpului destinat odihnei, cu scopul de a-ţi finaliza sarcinile, sunt semnificativ mai mici dacă ne raportăm la pericolele la care te expui în urma privării de somn.

Experţii recomandă în medie 7-9 ore de somn pe noapte, însă intervalul poate varia în funcţie de mai mulţi factori, precum gradul de activitate zilnică, stilul de viaţă, sănătatea sau vârsta, scrie Web MD. Atunci când organismul este privat de perioada necesară de odihnă pot apărea o serie de probleme care îţi afecteză sănătatea fizică, dar și psihică.

Un studiu recent efectuat de experţii de la Universitatea Uppsala din Suedia a arătat că o singură noapte de somn pierdută poate fi extrem de dăunătoare creierului. La studiu au participat 15 bărbaţi sănătoși. Într-o etapă, ei au fost privaţi de somn timp de o noapte, iar într-o altă fază au dormit 8 ore. În urma analizei sângelui prelevat în dimineaţa următoare nopţii nedormite, experţii au observat o creștere a concentraţiei enzimei NSE (enolaza specifică neuronală) și a proteinei S-100B. „De obicei, concentraţia acestor molecule cerebrale în sânge crește atunci când există leziuni ale creierului. Astfel, rezultatele noastre indică faptul că privarea de somn poate favoriza procesele neurodegenerative", a declarat coordonatorul studiului, Christian Benedict.

Privarea de somn poate conduce și la dezvoltarea problemelor de greutate. De exemplu, dormitul timp de maximum 5 ore pe noapte a crescut cu 32 de procente riscul femeilor de a se îngrășa cu până la 14 kilograme și a alimentat cu 15% pericolul ca în 16 ani să devină obeze, în raport cu cele care se odihneau 7 ore, au observat experţii de la Universitatea Case Western, scrie Science Daily.

De asemenea, studii anterioare au arătat că, pe termen lung, privarea de somn poate cauza probleme psihice, precum depresia, dar și hipertensiune, insuficienţă cardiacă, accident vascular cerebral sau infarct. Totodată, riscul de dezvoltare a cancerului colorectal este cu 50% mai mare în rândul celor care dorm cel mult șase ore pe noapte, în raport cu cei care adaugă cel puţin o oră în plus acestui interval. În plus, efectele distructive ale privării de somn sunt mult mai puternice în rândul femeilor decât al bărbaţilor, au descoperit experţii de la Universitatea Duke.

Cercetătorii de la Universitatea din California, Berkley, au observat însă și un beneficiu al privării de somn. O noapte nedormită a condus la creșterea nivelului dopaminei. Însă deși această substanţă poate produce o stare euforică, atunci când este rezultatul unei nopţi albe el poate fi un factor ce favorizează apariţia unui comportament riscant, precizează experţii.

La fel de periculos ca privarea de somn este și prelungirea exagerată a orelor de odihnă. Printre problemele cauzate de prea multe ore de somn se numără îmbătrânirea prematură a creierului, creșterea riscului de dezvoltarea afecţiunilor cardiovasculare, a diabetului, a obezităţii sau a depresiei.

Citește și: Cât putem supravieţui fără a dormi