Tulburările de somn „ne micșorează creierul”

1347

Calitatea somnului are un puternic impact asupra creierului, privarea de somn ducând chiar la diminuarea volumului cerebral, au descoperit experţii de la Universitatea Oxford.

„Ne petrecem aproximativ o treime din viaţă dormind, iar somnul a fost propus drept «administratorul creierului», contribuind la refacerea și repararea sa. Rezultă că, dacă somnul este perturbat, atunci procesele de refacere și reparare sunt întrerupte și ar putea fi mai puţin eficiente, ceea ce conduce la un risc mai mare de scădere a volumului cerebral”, a explicat coordonatoarea studiului, Claire Sexton, pentru Health Day.

În studiu au fost incluse 147 de persoane între 20 și 84 de ani, ale căror creiere au fost scanate prin tehnologia de imagistică prin rezonanţă magnetică funcţională (IRMf). După 3 ani și jumătate, voluntarii au fost supuși unei noi scanări și au fost rugaţi să își evalueze obiceiurile care ţin de dormit, inclusiv perioada dormită, intervalul aproximativ în care adorm noaptea sau utilizarea de medicamente pentru inducerea somnului. Rezultatele au arătat că circa 35% dintre voluntari întâmpinau probleme legate de calitatea somnului.

În urma experimentului, cercetătorii au observat o asociere între calitatea slabă a somnului și diminuarea volumului creierului. Printre regiunile cerebrale afectate se numără cortexul frontal, zonele temporale și parietale, părţi implicate în procese esenţiale, precum rezolvarea problemelor, planificare, memorie și gândire. Cele mai importante schimbări au fost observate în rândul persoanelor de peste 60 de ani.

„Nu se știe încă dacă o calitate slabă a somnului este cauza sau consecinţa schimbărilor la nivelul structurii creierului. Există tratamente eficiente pentru problemele de somn, de aceea viitoarele cercetări trebuie să evalueze dacă îmbunătăţirea calităţii somnului indivizilor ar putea diminua rata de pierdere a volumului cerebral”, a declarat Sexton.

În plus, calitatea slabă a somnului poate duce chiar la îmbătrânirea prematură a creierului cu până la cinci ani. Potrivit experţilor de la Institutul de Cercetare al Centrului Medical California Pacific, somnul defectuos crește cu până la jumătate riscul afectării negative a funcţiei executive a creierului, responsabilă de gândirea abstractă, planificare, luarea deciziilor sau corectarea erorilor.

„Acest studiu constituie o importantă ocazie în plus de reamintire a faptului că un somn sănătos implică atât cantitatea, cât și calitatea intervalului dormit. Fiind unul dintre pilonii unui stil de viaţă sănătos, somnul este esenţial pentru funcţionarea cognitivă optimă”, declara președintele Academiei Americane pentru Medicina Somnului, dr. M. Safwan Badr.

Pentru creșterea calităţii somnului, experţii de la Harvard recomandă evitarea consumului de cofeină după ora 14 și a băuturilor alcoolice înainte de culcare. De asemenea, este indicat să eviţi să te culci flămând, însă alegerile alimentare de seară trebuie să fie unele ușoare. Adoptarea unui orar strict de culcare, implicarea în activităţi relaxante înainte de a dormi, precum și efectuarea de exerciţii fizice în fiecare zi sunt alte metode eficiente pentru a crește calitatea somnului.