Sportul, „prescris” pentru atenuarea depresiei

180

Depresia afectează circa 121 de milioane de oameni din întreaga lume și ucide anual aproximativ 850.000 de oameni, potrivit unui studiu efectuat în 18 ţări, publicat în jurnalul BMC Medicine. Mulţi pacienţi depresivi ar putea depăși această stare prin adoptarea unui obicei extrem de accesibil, susţin mai mulţi experţi: sportul

Mai multe studii citate de The Atlantic au arătat că activitatea fizică poate fi cel puţin la fel de eficientă ca medicamentele antidepresive. În urma unei cercetări, experţii au observat că practicarea sportului a condus la atenuarea tulburării cu circa 30 de procente, „un rezultat la fel de bun sau chiar mai bun decât consumul de medicamente”. La studiu au participat 127 de pacienţi care urmau un tratament cu un anumit tip de antidepresive (SSRI) și care s-a dovedit ineficient.

De asemenea, alţi experţi au observat că exerciţiile de aerobic au condus la îmbunătăţirea stării persoanelor depresive într-o măsură similară efectului unui medicament antidepresiv (Zoloft). Totodată, după analizarea a 11 studii, alţi specialiști le-au recomandat medicilor să îi sfătuiască pe pacienţii cu depresie să introducă pe lista activităţilor și sportul.

Experţii de la Universitatea din Toronto au descoperit că majoritatea studiilor analizate de ei sugerau că activitatea fizică ajută la diminuarea riscului de apariţie a depresiei. „Sunt o persoană activă, așa că nu am fost surprins să descopăr acest lucru, dar 25 din 30 de studii au arătat un efect semnificativ, iar acest lucru a fost neașteptat”, a declarat coautorul studiului, George Mammen.

Una dintre explicaţiile efectului benefic al sportului asupra stării de spirit a individului poate fi pusă pe seama creșterii secreţiei de endorfine (sau moleculele fericirii). Sportul poate crește, totodată, calitatea somnului, dar și încrederea în sine, lucru care se poate dovedi benefic pentru bunăstarea interioară a practicantului.

Pe de altă parte, au existat și dovezi potrivit cărora exerciţiile fizice nu sunt eficiente în depășirea stării de depresie. În urma unui experiment, cercetătorii britanici nu a observat diferenţe între grupul care, timp de un an, a urmat un tratament bazat pe antidepresive și terapie psihologică și grupul care, în același interval, a inclus trei sesiuni săptămânale de sport, pe lângă tratamentul tradiţional. Autorii punctează însă că rezultatele nu descurajează practicarea de activităţi fizice care aduc o mulţime de benenficii pentru sănătatea corpului și minţii.

Atunci când le recomandă pacienţilor un program de sport pentru diminuarea efectelor depresiei, prof. de psihiatrie Madhukar Trivedi, de la University of Texas Southwestern Medical Center, ţine cont de trei lucruri. „În primul rând, trebuie să le spui foarte clar pacienţilor că simplul fapt că s-a demonstrat că exerciţiile fizice sunt eficace, nu înseamnă că acest lucru se aplică tuturor. În al doilea rând, doza de tratament este foarte importantă; nu poţi doar să mergi la o plimbare în parc. Și în al treilea rând, trebuie să existe o vigilenţă constantă în monitorizarea simptomelor. Dacă tratamentul nu dă rezultate, trebuie să faci ceva”, a declarat prof. Trivedi pentru The Atlantic.

Este foarte important de reţinut că persoanele care experimentează stări accentuate de depresie trebuie să se prezinte cât mai repede la medic. De asemenea, tratamentul antidepresiv prescris de un specialist nu trebuie modificat de pacient decât cu acordul și după consultarea medicului.