Studiu: Un număr mai mic de jucării înseamnă mai multe avantaje pentru copii

264

A deţine mai puţine jucării poate însemna un atu în plus pentru dezvoltarea copilului și chiar poate a-i aduce mai multă satisfacţie în timpul jocului, arată un studiu realizat de cercetători de la Universitatea din Toledo, Ohio.

Părinţii știu ce greu este să reziști tentaţiei de a cumpăra mai multe jucării, la cererea copiilor seduși de oferta impresionantă a pieţei sau pur și simplu urmând dorinţei de a le oferi odraslelor tot ceea ce părintelui i-a lipsit în copilărie.

Un copil care are la dispoziţie foarte multe jucării nu beneficiază însă de avantajele pe care le-ar putea presupune părintele, ba chiar belșugul jucăriilor ar putea fi un obstacol în calea dezvoltării sale, arată un studiu realizat de terapeutul ocupaţional Alexia Metz împreună cu colegi de la Universitatea din Toledo.

În cadrul experimentului, 36 de copii cu vârste între 18 și 30 de luni s-au jucat într-o cameră amenajată într-un laborator, în două sesiuni. În prima sesiune, în cameră se aflau 4 jucării, iar în următoarea, copilul avea la dispoziţie 16 jucării.

„Acest studiu a încercat să determine dacă numărul de jucării din mediul copiilor mici le influenţează calitatea jocului”, a declarat cercetătoarea Carly Dauch în revista Infant Behaviour and Development.

S-a dovedit că, în camera cu 4 jucării, copiii au alocat de două ori mai mult timp fiecărei jucării decât atunci când au avut foarte multe la dispoziţie. Studiul a constatat de asemeni că micuţii subiecţi s-au bucurat mai mult de timpul de joacă și s-au dovedit mai creativi când au avut la îndemână mai puţine jucării.

Dauch menţionează că, deși își dezvoltă atenţia pe măsură ce cresc, copiii nu o pot controla foarte bine, de aceea atenţia este ușor de distras de factorii din mediu, printre care și abundenţa de jucării.

Iniţial, puși în faţa unui număr mic de jucării, copiii găseau modalităţi simple de a se juca, dar, pentru că atenţia le era concentrată pe acestea, au început să dezvolte maniere mai sofisticate de joc. Un număr modest de jucării ar putea ajuta copiii să-și gestioneze mai bine atenţia, la fel cum ar exersa un mușchi, spune Metz.

Jucăriile folosite în studiu nu includeau și dispozitive electronice și doar 1 din cele 4 jucării și 4 din cele 16 aveau baterii.

Cercetătorii îi sfătuiesc pe părinţi să depoziteze jucăriile copilului și să-i ofere, prin rotaţie, numai câteva dintre ele pentru joacă. În cazul copiilor prezenţi în studiu, niciunul nu avea prea puţine jucării acasă: numărul mediu de jucării a fost de 87, iar 5 familii nu au putut indica un număr, ci au precizat că au foarte multe.

Britanicii cheltuie sume considerabile pe jucăriile copiilor (3 miliarde de lire sterline pe an), un copil britanic deţinând, în medie, 238 de jucării, deși numai 12 sunt preferate și implicate în joaca zilnică.

Repetat într-o grădiniţă din Constanţa, experimentul a arătat că, atunci când primesc mai puţine jucării, copiii colaborează între ei, dar, când au acces la un număr mai mare de jucării, tind să se joace solitari și să nu comunice unul cu altul.

Cu cât gradul de sofisticare a unei jucării crește, cu atât creativitatea copiilor scade, explică psihologul Elena Stambuli. Și nici pe termen lung această frenezie a cumpărării de jucării nu aduce efecte tocmai pozitive, crede psihologul: „Atunci când le cumpărăm copiilor foarte multe cadouri, viitorii adulţi vor aştepta la fel de multe cadouri, iar când vor fi în imposibilitatea de a le achiziţiona, vor fi predispuşi către credite bancare”.