Cercetători din proiectul bosonului Higgs, daţi afară

Criza nu iartă pe nimeni. Cercetători de la un institut italian implicat cu succes în descoperirea unei particule de tip Higgs vor fi daţi afară după ce guvernul a tăiat din bugetul dedicat domeniului cercetării.

Institutul Naţional de Fizică Nucleară a fost informat despre tăierile de buget la doar 2 zile după descoperirea particulei, considerată de acum a fi cea mai mare descoperire știinţifică a ultimului secol.

„Am contribuit enorm la aceste experimente," a declarat președintele institutului, Fernando Ferroni, pentru EUobserver. Un număr de 450 de cercetători ai institutului fuseseră trimiși să lucreze la Cern, pe mai multe proiecte.

Guvernul va tăia 9 milioane de euro din bugetul pe 2012 și încă 24 de milioane pentru 2013 și 2014. Aproape 10% din echipa tehnică și administrativă ar urma să plece. Pentru fiecare 5 cercetători care vor ieși la pensie, doar unul va fi înlocuit.

Ferroni a adresat o scrisoare către președintele italian Giorgio Napolitano, rugându-l să se mai gândească asupra tăierilor propuse. Între timp, Ferroni a mai spus că anunţul a avut un impact negativ asupra tinerilor cercetători italieni care deja pleacă în număr mare în alte părţi ale Europei.