Cercetătorii îl caută pe Adam

Mai mulţi cercetători s-au angajat într-o cursă contra timpului pentru a reface arborele genetic al oamenilor și a-i identifica pe primii oameni, însă Vaticanul are să le dea o veste proastă.

Studiile filogenetice au drept scop reconstruirea istoriei evolutive a organismelor vii. Termenul de filogenie (phylogenèse), provenit de la cuvintele grecești phulon, "rasă", și genetikos, genesis — "origine", a fost introdus de către Haeckel, în 1860, care l-a definit ca fiind „istoria dezvoltării paleontologice a organismelor prin analogie cu istoria dezvoltării individuale".

Dacă pentru mult timp construcţia arborilor filogenetici s-a bazat pe folosirea caracterelor morfologice, anatomice şi paleontologice, datorită evoluţiei tehnicilor de biologie moleculară și secvenţiere a ADN-ului, acum în studiile filogenetice se analizează cu preponderenţă materialul genetic.

Astfel, mai mulţi cercetători au anunţat recent că în urma investigaţiei prin timp a cromozomilor X și Y, ar fi aflat când a trăit mai exact primul om. Conform lucrării lui Eran Elhaik, de la Universitatea Sheffield, oamenii ar fi apărut în Africa acum 200.000 de ani. Însă cercetătorii de la Universitatea Arizona insistă că data nu este corectă.

„Analiza noastră indică că linia genetică a deviat din cromozomi Y acum 388.000 de ani, o dată la care oamenii moderni, din punct de vedere anatomic, nu evoluaseră încă", a declarat Michael Hammer, din cadrul Universităţii Arizona, conform Fox News.

Studiile, primul apărut în European Journal of Human Genetics și al doilea în American Journal of Human Genetics, se contrazic și pretind unul despre altul că „nu are niciun merit știinţific" sau că acei criticii „nu înţeleg din punct de vedere tehnic subiectul".

Cu toate astea, identificarea primului cromozom Y al unui Adam genetic nu ar însemna că acei cercetătorii l-au localizat pe Adam, personajul din Biblie, a explicat Werner Arber, laureat al Premiului Nobel și președinte al Academiei de Știinţe de la Vatican.

„Cercetătorii nu au mijloacele necesare pentru a-i identifica pe Adam și pe Eva și pentru a le secvenţiona genomul. Prin urmare, identificarea lor rămâne o chestiune de credinţă", a declarat Arber, conform Christian Post.

De asemenea, unii cercetători, precum Joe Prickell, de la New York Genome Center, cer să se renunţe la referinţa către personajul biblic Adam, care nu face decât să provoace confuzie, atât pentru public, cât și pentru geneticieni.