Big Bangul, contestat de majoritatea americanilor

Un nou sondaj arată că americanii nu cred că Big Bang-ul a dus la crearea universului, în ciuda părerii oamenilor de știinţă că această teorie cosmologică este de necontestat.

Potrivit  sondajului realizat de AP/GFK, majoritatea americanilor nu mai cred că teoria Big Bangului, potrivit căreia universul a luat fiinţă acum 13,8 miliarde de ani, ar avea vreo bază ştiinţifică, deşi 99,9% dintre membrii Academiei Naţionale de Știinţe susţin în continuare acest lucru, notează theatlantic.com.

În cadrul sondajului, participanţii au fost testaţi în legătură cu gradul lor de încredere vizavi de anumite informaţii şi afirmaţii. Unele au fost mai mai mult sau mai puţin acceptate, însă cu privire la întrebările legate de teoria Big Bangului, aproximativ 51% dintre participanţi au răspuns că nu mai cred sau că au dubii referitoare la ea.

Oamenii de ştiinţă care susţin această teorie au fost deranjaţi de rezultate, deoarece ei cred că teoria se bazează pe dovezi ştiinţifice incontestabile. Randy Schekaman, de la Universitatea din California, Premiu Nobel în anul 2013, a declarat că îndoiala cu privire la Big Bang provine din ignoranţă și nu din analiză. La alte întrebări legate de știinţă din cadrul sondajului însă, majoritatea participanţilor au răspuns corect. Acest lucru i-a determinat pe cercetători să considere că lipsa de încredere a oamenilor în teoria Big Bangului nu provine din ignoranţă, ci este motivată de complexitatea acesteia sau de lipsa dovezilor.

Potrivit sondajului, nivelul de încredere în evoluţionism și cosmologia Big Bang scade pe măsură ce crește încrederea într-o fiinţă superioară. În mod concret, creştinii au fost mult mai sceptici în legătură cu conceptele ştiinţifice decât cei care nu erau creştini. Potrivit lui Robert Lefkowitz, de la Duke University, atunci când credinţa şi dovezile ştiinţifice stau faţă în faţă, cea care pierde este știinţa. Este de înţeles că știinţa nu poate avansa, declară acesta, pentru că nu poţi testa credinţa ca să o demonstrezi falsă. Oamenii de știinţă care sunt totodată și creștini cred că știinţa însăși aduce argumente în favoarea creaţionismului, deoarece Dumnezeu se descoperă și prin natură. Ei spun că Geneza nu a pretins niciodată a fi un manual care să explice din punct de vedere știinţific crearea lumii și că mesajul cărţii biblice este unul teologic.

Recent, oamenii de ştiinţă au anunţat găsirea unor dovezi directe ale expansiunii universului, care ar fi început la o fracţiune de secundă după Big Bang. Aceștia susţin că ar fi găsit urme ale acestei perioade, numită inflaţie, perioadă în care spaţiul a avut o expansiune cu o viteză mult mai mare decât viteza luminii. Concluziile provin însă dintr-un exerciţiu indirect, de analiză astrofizică istorică, ceea ce pune sub semnul întrebării amploarea descoperirii. Au fost și oameni de știinţă care au declarat că descoperirea  nu face altceva decât să demonstreze că universul are un început.

Lesilie Wickman, Ph. D., de la Azusa Pacific University, a declarat că această dovadă susţine teoria creaţionistă. Dacă universul a avut un început, trebuie să fi fost creat de cineva mai presus de el, spunea ea. Nathan Aviezer, de la Bar-Ilan University, a declarat că ultimele descoperiri nu contrazic în niciun fel teoria creaţionistă, ci, din contră, sunt din ce în ce mai aproape de ea. Potrivit profesorului, oamenii de ştiinţă susţin că totul a început de la apariţia unei mingii de lumină enorme, ceea ce e în perfectă concordanţă cu Geneza, care spune că primul lucru creat a fost lumina. El mai spune că şi oamenii de ştiinţă vorbesc despre creaţie pentru a se referi la începutul universului, chiar dacă nu I-o atribuie lui Dumnezeu. Profesorul Aviezri Fraenkel, de la Weizmann Institute of Science, susţine că, prin noile descoperiri, descrierea Big Bangului se apropie din ce în ce mai mult de descrierea biblică a creaţiei.