SUA: profesorii de biologie evită teoria evoluţiei

401

Majoritatea profesorilor de biologie din şcolile publice americane ezită să le predea elevilor lecţii despre teoria evoluţionistă. Cei mai mulţi încearcă să treacă destul de repede peste aceste lecţii.

Concluzia aparţine autorilor cărţii Evolution, Creationism, and the Battle to Control America's Classrooms. Michael Berkman şi Eric Plutzer, profesori de ştiinţe politice şi cercetători la Pennsylvania State University, explorează în cartea lor conflictele actuale determinate de contradicţiile dintre religie şi ştiinţă, dintre creaţionism şi evoluţionism.

Studiul lor a arătat că 17% dintre profesorii de biologie intervievaţi nu prezintă deloc teoria evoluţionistă în cadrul orelor de biologie. Un procent de 60% dintre profesori acordă între una şi 5 ore pentru lecţiile despre evoluţionism. Pe de altă parte, 13% dintre profesori au declarat că susţin creaţionismul şi teoria designului inteligent, respectiv că acordă cel puţin o oră pentru prezentarea creaţionismului în faţa elevilor. Încă 5% dintre respondenţi au recunoscut că, deşi nu alocă o atenţie aparte subiectului, atunci când elevii le pun întrebări pe această temă, susţin perspectiva creaţionistă.

„Nu predau teoria evoluţiei la orele mele de ştiinţe sociale, nici teoria Big-Bangului la cursurile mele de ştiinţe ale Pământului. Nu avem timp să ne ocupăm de ceva care este, în cel mai bun caz, o ştiinţă modestă", a declarat o profesoară din Minnesota.

Unii dintre profesorii de biologie cred în creaţionism . Alţii se tem că deschiderea acestui subiect ar putea să provoace controverse. Sunt două dintre motivele identificate de autorii studiului, pentru care profesorii au tendinţa de a evita discutarea evoluţionismului. De asemenea, unii dintre profesorii care predau câteva lecţii despre evoluţionism admit că au cunoştinţe limitate în acest domeniu, notează huffingtonpost.com.

Berkman şi Plutzer atrag atenţia că, în dezbaterea cu privire la ce anume să fie predat sau nu în şcoli şi licee, dincolo de deciziile luate la nivel politic sau printr-un vot al majorităţii, ceea ce se întâmplă în sala de clasă depinde de profesorii care se află acolo. Ei sunt aceia care decid, în cele din urmă, ce lecţii să predea şi cum să facă acest lucru.

Pentru realizarea studiului au fost intervievaţi profesorii de biologie de la 926 de licee din SUA. Studiul a fost publicat în jurnalul Science.