Cum îi educă pe utilizatorii YouTube secţiunea „Clipuri recomandate”

74

O analiză Pew Research a clipurilor video sugerate de sistemul de recomandare YouTube a descoperit că utilizatorii sunt dirijaţi progresiv spre conţinut cu o durată mai mare și cu o popularitate crescândă.

Platforma YouTube joacă un rol crucial în educarea gusturilor utilizatorilor săi, arată o cercetare publicată recent de Pew Research Center.

Încercând să clarifice regulile pe baza cărora funcţionează algoritmul de recomandare, cercetătorii Pew au efectuat peste 170.000 de „plimbări întâmplătoare” prin clipurile recomandate și au descoperit că algoritmul reţelei video, a cărei interfaţă cu utilizatorul este secţiunea de „Clipuri recomandate”, conduce utilizatorii spre clipuri tot mai lungi și cotate tot mai sus în topul popularităţii, cu scopul de a le câștiga atenţia pentru o perioadă cât mai îndelungată.

În funcţie de setările pe care le-au făcut, unii utilizatori sunt expuși automat la rulajul de clipuri video și, de fapt, majoritatea utilizatorilor (81%) spun că au urmat direcţia indicată de recomandările YouTube, măcar ocazional. Nu mai puţin de 15% dintre utilizatori spun că fac acest lucru frecvent.

Ţinta favorită

Problema apare atunci când aceste descoperiri sunt corelate cu constatarea faptului că tipul de conţinut cu cea mai pregnantă prezenţă pe YouTube este conţinutul dedicat copiilor, în ciuda faptului că, potrivit regulamentului reţelei, aceasta nu poate fi accesată decât de persoane cu vârsta de peste 13 ani.

Studiul arată și că 81% dintre părinţii americani își lasă copiii pe YouTube din când în când. Nu mai puţin de 34% dintre părinţi își lasă copiii să privească regulat conţinut YouTube. Pentru a evita problemele legate de inadecvarea conţinutului, platforma a lansat YouTubeKids, o opţiune pentru sporirea controlului parental. Însă chiar și adulţii au dificultăţi sau nemulţumiri legate de conţinutul video pe care îl accesează. Circa două treimi dintre utilizatori (64%) spun că li se întâmplă cel puţin uneori să dea peste clipuri video care sunt, în mod evident, false. Alţi 60% spun că li se întâmplă uneori să descopere conţinut video care prezintă oameni cu un comportament periculos. Printre părinţi, 61% spun că au întâlnit conţinut nepotrivit pentru copii.

Boicotul

În urma unei alte analize recente care a arătat că YouTube asocia materiale publicitare videoclipurilor de promovare a extremismului, terorismului sau antisemitismului, mai multe companii de renume (O2, BBC, LOreal ş.a.) au denunţat contractele de publicitate cu Google, respectiv YouTube, în martie 2017, scrie revista Intelligence a Serviciului Român de Informaţii. În urma acestui boicot, YouTube a lansat The Redirect Method, o strategie de deradicalizare a utilizatorilor predispuși la radicalizare islamistă. Primul test a generat peste 500.000 de minute de rulare a 116 filme selectate pentru a demonta temele folosite de ISIS pentru atragerea de recruţi, notează aceeași sursă. Materialele au fost vizualizate de 320.000 utilizatori.

Se știe însă că radicalizarea nu este o strategie exclusiv islamistă, ci este folosită de diverse grupuri ideologice, mai ales politice. Un experiment a demonstrat deja că YouTube este instrumentul de radicalizare cu cea mai mare influenţă în societăţile occidentalizate, fiindcă mecanismul său de captare a atenţiei – recomandările – le prezintă treptat utilizatorilor conţinut din ce în ce mai radical și mai încărcat emoţional, fiind știut că acest tip de conţinut atrage cel mai bine atenţia.