Nasul uman poate percepe 10 categorii de mirosuri

Deși există o mulţime de arome, toate acestea pot fi încadrate în 10 categorii, susţin cercetătorii americani citaţi de BBC.

„Ai aceste 10 categorii de bază deoarece ele reflectă atributele importante ale lumii – pericol, mâncare și așa mai departe", a declarat unul dintre cercetători, profesorul Jason Castro, de la Colegiul Bates, citat de sursă.

Împreună cu profesorul Chakra Chennubhotla, de la Universitatea din Pittsburgh, a analizat 144 de arome pe care le-au adus la esenţa lor de bază, folosind o tehnică specială computerizată. Ei au descoperit că toate aceste mirosuri puteau fi încadrate în 10 categorii: aromate, rășinoase/lemnoase, chimice, fructate (non-citrice), mentolate, dulci, înţepătoare, de ceva stricat, popcorn, lămâie. O aromă naturală poate fi un amestec între cele 10 esenţe de bază, notează experţii.

Deși această descoperire este discutabilă, pentru că există o mulţime de permutaţii, profesorul Castro susţine că o cunoaștere a categoriilor de bază poate constitui un început în construirea altor mirosuri. De asemenea, expertul atrage atenţia asupra faptului că nu au descoperit o metodă prin care să prezică un miros folosind propria sa structură chimică.

Experimentele viitoare ar putea testa această teorie, folosind arome complexe precum parfumurile sau mirosurile întâlnite în viaţa de zi cu zi.