Acordarea Premiului Nobel pentru Pace preşedintelui american Barack Obama a avut o notă de exces. Totuşi, comunicatul de presă care a însoţit anunţul a oferit, probabil, o cheie a interpretării misterului norvegian: „Doar foarte rar a reuşit vreo persoană, în măsura în care a făcut-o Obama, să capteze atenţia întregii lumi şi să ofere poporului său speranţa într-un viitor mai bun.”

Cele câteva luni trecute de la instalarea administraţiei Obama la Casa Albă şi zvonurile despre obiecţiile iniţiale a trei dintre cei cinci membri ai comitetului Nobel, au potenţat uimirea publicului până la îndoială. E adevărat că istoria recentă a decernărilor a indicat o tendinţă a acordării distincţiei nu ca răsplată, ci pentru a sprijini o cauză. Cu toate acestea, surpriza anunţului a fost recunoscută, cu simţul măsurii, chiar de Obama. În fine, povestea pare să se tâlcuiască prin ceea ce membrii comitetului norvegian au sintetizat în raportul lor către presă – alături de America, toată lumea nădăjduieşte în omul providenţial care să conducă „pe baza valorilor şi atitudinilor împărtăşite de majoritatea populaţiei globale”. Cu alte cuvinte, nota de exces a decernării din 2009 a Premiului Nobel pentru Pace ţine de simţământul global al lipsei de securitate, pe care vrem să-l înlăturăm, pare-se, creditând un superlider hotărât să poarte de grijă onest destinelor planetei.

Generaţia tânără este argumentul important în sprijinul ultimei mele afirmaţii. Apatică faţă de politică, această generaţie este excesiv preocupată de viaţa mondenă, staruri şi celebrităţi, iar ratingul spectacolelor TV de profil reprezintă o dovadă. Cu toate acestea, în timp ce declară ceea ce văd – că politica este obositoare sau chiar dezgustătoare -, generaţia Y nu este mulţumită cu detaşarea ei. Aparenta nepăsare este forma de protest a unor indivizi care s-au decis să trăiască pentru azi, fiindcă nu cred că viitorul le va oferi ceva mai bun. De fapt, tinerii aşteaptă, iar Barack Obama a demonstrat că această categorie de public vrea să se implice. La alegerile din 2008, Obama a câştigat voturile celor sub 30 de ani în proporţie de 68%, iar dintre cei 10% noi votanţi, 72% au votat pentru eroul onest, transparent, cu orizonturi largi şi eliberat de constrângerile sistemului. Tenta mesianică a lui Obama demonstrează implicit existenţa anxietăţilor populare.

Excesul goanei după faimă şi bani sau excesul de consum vorbesc despre o lipsă de identitate. Dacă îi întrebi pe tineri care sunt cele mai importante ţinte pe care le au în viaţă, răspunsul lor va fi: bani şi faimă. Din zece, opt vor să fie bogaţi, iar cinci vor să fie faimoşi, în contextul în care banii sunt mult mai importanţi în mintea noastră decât în mintea generaţiilor anterioare. Nu banii în sine sunt râvniţi, cât putinţa individului de a se distinge cu ajutorul lor, de a-şi asigura poziţia, recunoaşterea şi respectul, adică identitatea (cine sunt are de-a face, din ce în ce mai pregnant, cu ce am, ce îmbrac, ce conduc). Nefericirea este că toată investiţia de energie, resurse şi respect de sine cumpără faima, adică doar ceea ce oamenii cu care nu avem prea mult de-a face cred despre noi.

Lista exceselor notabile ale noului val ar putea continua cu excesul relativizării, al individualismului sau cu excesul virtualizării vieţii. Studiul World Values Survey a confirmat o transformare la nivelul valorilor populaţiei. Astăzi, oamenii caută să-şi ia viaţa în propriile mâini, să răzbească având încredere doar în ei înşişi. Cu manifestarea spiritualităţii şi a religiozităţii în declin, excesele unei generaţii indică lipsa unei surse de moralitate. Unei generaţii care are aproape totul, îi lipseşte încrederea.

Norel Iacob
Pentru Norel Iacob, studiile universitare și post universitare în domeniul religiei au reprezentat mijloace pentru a interacționa mai bine cu vastul domeniu al spiritualității umane. Iar din pasiunea pentru comunicare relevantă în acest domeniu, la scurt timp după terminarea studiilor, s-a implicat în media, realizând emisiuni TV și radio. Din 2009, este redactorul-șef al revistei Semnele timpului.