Longevitatea: recuperarea visului devenit povară

22

Vârsta n-a fost niciodată o problemă pentru Robert Marchand. Drept dovadă, la 102 ani a bătut recordul la ciclism, categoria peste 100 de ani, pe care îl stabilise tot el, cu doi ani în urmă.

Vârsta n-a fost niciodată o problemă pentru Robert Marchand. Drept dovadă, la 102 ani a bătut recordul la ciclism, categoria peste 100 de ani, pe care îl stabilise tot el, cu doi ani în urmă.

Ciclistul francez a reușit să își depășească recordul, parcurgând 26,927 de kilometri într-o oră, cu 2,5 kilometri mai mult decât reușise anterior. Prin comparaţie, recordul mondial este, la ora actuală, de 49,700 de kilometri într-o oră și a fost stabilit de cehul Ondrej Sosenka, în 2005.

Marchand, care în tinereţe a lucrat ca pompier, deţine de asemenea recordul pentru centenari care au parcurs 100 de kilometri într-un tur. El a parcurs această distanţă în 4 ore, 17 minute și 27 de secunde, în 2012.

Reușita lui Marchand a fost primită cu entuziasm și aplauze la scenă deschisă de numeroșii pasionaţi ai ciclismului prezenţi pe Velodromul Naţional al Franţei, la sfârșitul lunii ianuarie, a informat ESPN. Vivacitatea lui i-a surprins și pe cei care nu sunt neapărat fani ai ciclismului și a redeschis un subiect care trezește inevitabil interesul: longevitatea.

O misiune frumoasă

Wendy Powell, din oraşul Truro, Anglia, primeşte adeseori complimente că arată ca la 20 de ani, deşi are 40 de ani şi 2 copii. Aspectul femeii nu se datorează unor diete sau vreunei operaţii estetice, ci eliminării zahărului din alimentaţie. Wendy declară că a eliminat zahărul din alimentaţia ei în urmă cu 11 ani, pentru a se pregăti în meseria ei de antrenor personal. În timp, ea a constatat că o astfel de dietă îi îmbunătăţeşte mult aspectul fizic şi mai ales calitatea pielii.

Un studiu publicat de revista Health Psychology dezvăluie în pemieră o legătură între altruism şi speranţa de viaţă. Studiul demonstrează că cei care fac voluntariat trăiesc mai mult decât cei care au motivaţii egoiste. Dr. Lester Breslow, unul dintre cei mai importanţi cercetători care au demonstrat că modificarea obiceiurilor zilnice pot contribui semnificativ la creșterea speranţei de viaţă, a lăsat moștenire șapte reguli simple pentru o viaţă longevivă. În urma unui demers la care au luat parte aproape 7.000 de voluntari, expertul, care a trăit 97 de ani, a ajuns la concluzia că persoanele care adoptă cel puţin șase dintre aceste rutine trăiesc chiar și cu 11 ani mai mult decât cei care se rezumă la maximum trei, scrie NY Times. Iată șapte obiceiuri enunţate de dr. Lester:

  1. „Dormi bine șapte, opt ore pe noapte.”
  2. „Fă sport timp de 30 de minute, de mai multe ori pe săptămână. Mersul pe jos la pas vioi este o alegere de top.”
  3. „Mănâncă moderat pentru a-ţi menţine greutatea în raport cu înălţimea.”
  4. „Mănâncă în fiecare dimineaţă micul dejun.”
  5. „Mănâncă regulat, fie că sunt două mese pe zi, trei sau cinci. Orice ai face în mod normal, păstrează-ţi obiceiurile, pentru că regularitatea vieţii și moderaţia în ceea ce privește consumul de alimente, somnul și activitatea fizică fac diferenţa.”
  6. „Nu consuma alcool deloc sau bea cu moderaţie.”
  7. „Nu fuma.”

Longevitatea nu este o misiune imposibilă, prin faptul că presupune măsuri solicitante. E adevărat că, uneori, oamenii fac lucruri ciudate pentru a trăi mai mult. La fel, e adevărat că, deși e obositor (până te obișnuiești), sportul e un ingredient nelipsit din toate recomandările pentru sănătate. Însă, de cele mai multe ori, metodele simple dau roade pe termen lung. Râsul sau mersul la biserică sunt activităţi care nu împovărează, ci, din contră, ne fac viaţa mai frumoasă și mai lungă.