De ce nu ajută fructele și legumele la slăbit

1479

Experţii de la Universitatea din Alabama au demontat popularul mit al dietelor, potrivit căruia creșterea consumului de fructe și legume ajută în lupta împotriva kilogramelor în plus.

Experţii au analizat șapte studii care s-au concentrat asupra efectului de scădere în greutate produs în urma unui consum crescut de fructe și legume, la care au luat parte peste 1.200 de voluntari. Rezultatele metaanalizei au arătat că aceste alimente nu au contribuit la diminuarea numărului de kilograme, dar nici la creșterea în greutate.

„Oamenii cred că alimentele bogate în fibre, precum fructele și legumele, vor înlocui alimentele mai puţin sănătoase, iar acesta este mecanismul prin care se pierde în greutate; însă descoperirile noastre care provin din cele mai bune dovezi arată că efectul nu pare a fi prezent printre oamenii care sunt instruiţi doar să crească aportul de fructe și legume”, a declarat unul dintre autorii studiului, dr. Kathryn Kaiser.

„Se pare că dacă doar îi determinăm pe oameni să consume mai multe fructe și legume, fără a face, în același timp, pași categorici pentru reducerea consumului total de mâncare, scăderea în greutate nu poate fi realizată”, a adăugat autorul principal al studiului, dr. David B. Allison.

Chiar dacă fructele și legumele nu garantează scăderea în greutate, există o strategie eficientă care ajută în lupta contra kilogramelor în plus. „În contextul general al unei diete sănătoase, pentru a scădea în greutate trebuie să reduci aportul caloric”, explică dr. Kaiser. De altfel, experta recomandă celor care vor să slăbească să investească în „intervenţii sănătoase variate în stilul de viaţă”, nu doar în creșterea consumului de fructe și legume.

Concluziile studiului sunt susţinute de Laura Jeffers, expert în nutriţie la Clinica Cleveland, care nu a participat la cercetare. Aceasta povestește cum unii dintre pacienţii săi fac greșeala de a nu micșora numărul de calorii consumate și astfel nu reușesc să slăbească, chiar dacă măresc aportul de legume și fructe din dietă. Jeffers îi sfătuiește pe cei care vor să își reducă greutatea, să micșoreze porţiile de alimente consumate și să evite supraconsumul, scrie Live Science.

În ciuda faptului că dovezile arată că fructele și legumele nu sunt cel mai eficient aliat în lupta contra kilogramelor în plus, autorii studiului de faţă nu diminuează cu nimic importanţa consumului acestor alimente și efectele lor benefice asupra sănătăţii. De altfel, experţii de la University College London ofereau și o „formulă magică” de urmat pentru a consuma zilnic o cantitate optimă de fructe și legume.

Potrivit studiului lor, un individ ar trebui să consume două porţii de fructe și două porţii de legume pe zi, fiecare porţie fiind de 80 de grame. Urmarea regulii „2+5” micșorează semnificativ riscul de deces prematur , de dezvoltare a bolilor cardiovasculare și a cancerului, comparativ cu indivizii care consumă cel mult o porţie de legume sau fructe pe zi.

 Foto: stockvault.net

Musli cu fructe