WWF lansează o platformă care urmărește traseul alimentelor

145

După numeroase scandaluri privind provenienţa, calitatea și securitatea alimentelor, cel mai recent scandal privind exportul de carne de la vaci bolnave din Polonia în ţări europene, inclusiv în România, s-a creat o nevoie de a transparentiza și urmări tot lanţul alimentar pe care trebuie să îl parcurgă un aliment cumpărat de la raft. World Wildlife Fund-Australia întâmpină această nevoie cu o platformă care face exact acest lucru.

OpenSC este o platformă concepută împreună cu firma de investiţii BCG Digital Ventures, din Statele Unite, și folosește tehnologia blockchain pentru a le permite atât companiilor, cât și consumatorilor să urmească parcursul produselor alimentare, pornind din punctul de origine.

Tehnologia blockchain funcţionează ca un registru contabil digital, o listă de înregistrări (sau date) în continuă creștere, care sunt legate și securizate cu ajutorul criptografiei, fiind aproape imposibil de modificat. Tehnologia este versatilă și a fost adoptată în special pentru dezvoltarea pieţei de criptomonede.

În cazul de faţă, platforma va stoca date despre unde, când și cum a fost produs un lucru, de la hârtie igienică la cafea, despre parcursul de la sursă la consumator și când și unde a fost verificat. În plus, va conţine informaţii despre certificări și posibile probleme etice, de mediu sau sociale, de exemplu dacă pescuitul s-a făcut în ape legale.

Pentru aceasta desigur că este nevoie de cât mai multe companii și autorităţi internaţionale, naţionale și locale care să ofere acces la datele necesare alcătuirii traseelor respective. Ideea este ca fiecărui produs să îi fie atribuit un cod QR la sursă care să se regăsească și pe produsul final, de la raft, și pe care consumatorul să îl poată scana cu telefonul mobil pentru a afla toate informaţiile de care este interesat.

Platforma este gândită să contribuie la schimbarea mentalităţii consumeriste, venind în ajutorul celor care doresc să consume într-un mod responsabil și etic. Iar companiile care vor face parte din schemă vor avea ocazia să își construiască imaginea în jurul etosului sustenabilităţii, câștigând încrederea clienţilor care sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse calitative și neproblematice din punct de vedere etic.