Carbohidraţii de care ai nevoie

1139

În ciuda faptului că sunt esenţiale pentru buna funcţionare a întregului nostru organism, alimentele care conţin carbohidraţi (sau glucide/zaharuri) sunt adesea ocolite, din cauza popularizării dietelor sărace în carbohidraţi. Experţii fac însă distincţie între carbohidraţii nocivi pentru sănătate și cei benefici, de care corpul are nevoie.

„Mulţi oameni au dezvoltat o fobie a carbohidraţilor, dar adevărul este că aceștia sunt de fapt buni pentru noi și trebuie să îi consumăm zilnic, în special atunci când suntem activi”, susţine Liz Pearson, autoarea cărţii Broccoli, dragoste și ciocolată neagră, citată de Huffington Post.

Mai mult, „carbohidraţii sunt macronutrienţii de care avem nevoie în cele mai mari cantităţi”, scriu experţii de la Centrul McKinley pentru Sănătate, din cadrul Universităţii din Illinois. Aceștia sunt „principala sursă de combustibil a corpului”. Carbohidraţii ajută atât la eliminarea toxinelor din intestine, cât și la buna funcţionare a organelor interne, inclusiv a ficatului, creierului, inimii sau sistemului nervos central.

Trebuie făcută însă o distincţie între tipurile de carbohidraţii „răi” și „buni”. Carbohidraţii „răi” se regăsesc în produsele rafinate din cereale (paste, pâine), cele care conţin zahăr adăugat (de la prăjituri și până la sucuri). Consumul lor poate crește riscul dezvoltării unor boli cronice grave, precum diabetul de tip 2, obezitate, afecţiuni cardiovasculare și chiar cancer, punctează Pearson.

În schimb, carbohidraţii buni se regăsesc într-o varietate de fructe și legume proaspete (merele, caisele, bananele, avocado sau cartofi). Cerealele integrale și produsele din acestea (paste integrale, pâine integrală) sunt, de asemenea, surse valoroase de carbohidraţi benefici sănătăţii. Experţii de la Centrul McKinley pentru Sănătate recomandă și alte surse valoroase de carbohidraţi, precum fasolea, fructele oleaginoase sau seminţele (în special cele de quinoa).

Conform recomandărilor experţilor, circa 45% până la 65% din totalul de calorii consumate zilnic de un adult ar trebui să provină din carbohidraţi, scrie Web MD. Deficitul de carbohidraţi din alimentaţie poate avea consecinţe asupra sănătăţii. Printre acestea se numără atrofia musculară și scăderea glicemiei (hipoglicemie), care poate conduce la o serie de complicaţii, precum creșterea pulsului, apariţia palpitaţilor, incoerenţă în vorbire sau ameţeli.

Foto: stockvault.net

Fresh oat flakes with berries. Isolated on white background